Firma Ford Motor Company planuje znacząco zredukować ilość zużywanej wody oraz odpadów wysyłanych na wysypiska śmieci przez swoje europejskie zakłady produkcyjne.

Firma chce znacznie zwiększyć odsetek odpadów poddawanych recyklingowi, dzięki czemu ilość śmieci wywożonych na wysypiska ma zmniejszyć się o 70%. Oznacza to redukcję średniej ilości odpadów produkcyjnych na pojazd z 5 kg w 2011 roku do 1,5 kg w 2016 roku.

Ponadto, przyjmując roczną wartość produkcji na poziomie 1,2 miliona pojazdów, firma Ford planuje również w tym samym okresie zaoszczędzić 2,3 miliona euro oraz około miliarda litrów wody rocznie, dzięki ograniczeniu jej zużycia o 30%. Oznacza to średnią oszczędność 1100 litrów na każdy wyprodukowany samochód.

- Plan ten odpowiada naszemu zobowiązaniu ograniczenia wpływu firmy Ford na środowisko naturalne w procesie produkcji oraz podczas użytkowania pojazdu przez nabywcę – wyjaśnia Stephen Odell, prezes i dyrektor generalny firmy Ford of Europe. – Nowy plan wdrażany jest równolegle ze strategią produkcji pojazdów oferujących maksymalnie efektywne zespoły napędowe. Zrównoważony rozwój jest dla firmy Ford absolutnie kluczowym zagadnieniem.

Nowa strategia opiera się na wcześniejszych działaniach, które pomogły firmie Ford of Europe zostać jednym z globalnych liderów w dziedzinie redukcji ilości produkowanych odpadów. Od 2007 roku koncern ograniczył ich ilość o 40%, a ilość zużywanej wody o 37%.

Nowy plan uwzględnia modyfikacje w zakładach produkcyjnych w belgijskim Genk, hiszpańskiej Walencji, niemieckim Saarlouis oraz Kolonii, a także w brytyjskim Southampton, Bridgend oraz Dagenham. Fabryki w Genk, Saarlouis oraz Kolonii podjęły już uprzednio zdecydowane kroki mające na celu redukcję ilości odpadów wysyłanych na wysypiska śmieci i dołączyły obecnie do grona zakładów, które generują zerowe ilości odpadów.

Firma Ford zapowiada, iż w pierwszej kolejności nowa strategia obejmie bliższą, wewnętrzną współpracę z partnerami biznesowymi w celu ograniczenia ilości zasobów naturalnych zużywanych w procesie produkcyjnym. Następnie podjęte zostaną działania mające pomóc zredukować ilość odpadów produkcyjnych. Ostatecznym etapem realizacji nowej strategii będzie wdrożenie procedur pozwalających na recykling maksymalnej ilości odpadów lub wykorzystywania ich do produkcji energii.

Jednym z działań prowadzonych według wytycznych nowej strategii jest proces produkcyjny nowego silnika EcoBoost o pojemności 1.0 litra w zakładach w Kolonii. W porównaniu z uprzednio tam istniejącą linią produkcyjną, nowa linia oraz wdrożone na niej innowacyjne technologie produkcyjne pozwoliły ograniczyć ilość zużywanej wody o 37%. Jedno z wprowadzonych rozwiązań technologicznych umożliwia zmniejszenie zużycia wody, jako chłodziwa w procesie produkcji aluminiowych podzespołów jednostki napędowej, z 2 litrów do 5 mililitrów.

- Dzięki strategii zrównoważonego rozwoju proces produkcyjny jest bardziej przyjazny dla środowiska i tańszy. Jest to zatem właściwa droga ze względów moralnych jak i ekonomicznych – twierdzi Dirk Heller, dyrektor ds. produkcji w firmie Ford of Europe.

Źródło: Ford, informacja Mototarget.pl