Ford Motor Company – spółka akcyjna z siedzibą w Dearborn, Michigan, USA, założona w Detroit w 1903 r. przez Henry’ego Forda. Obecnie jest to duży koncern branży motoryzacyjnej produkujący samochody osobowe, ciężarowe, autobusy, pojazdy i maszyny rolnicze, sprzęt informatyczny i inne wyroby. Koncern zatrudnia około 246 tys. pracowników (czerwiec 2008).

W zależności od zapotrzebowań rynku, Ford Motor Company zakładał w różnych krajach swoje filie, w których produkuje się całkiem różne, często nie występujące gdzie indziej modele marki Ford. Największa z nich to Ford-Werke AG, znajdująca się w Kolonii, w Niemczech.

Marki samochodów należące do Ford Motor Company

Obecnie

* Ford – amerykańska marka powstała w 1903 roku
* Lincoln – amerykańska marka powstała w 1917 roku (należy do Forda od 1922)

Dawniej

* Edsel – marka istniejąca w latach 1957-1959
* Merkur – marka istniejąca w latach 1985-1989
* Daimler – brytyjska marka powstała w 1896 roku, należąca do Forda w latach 1989-2008
* Jaguar – brytyjska marka powstała w 1922 roku, należąca do Forda w latach 1989-2008
* Aston Martin – brytyjska marka powstała w 1913 roku, należąca do Forda w latach 1994-2007
* Land Rover – brytyjska marka powstała w 1948 roku, należąca do Forda w latach 2000-2008
* Volvo – szwedzka marka powstała w 1927 roku, należąca do Forda w latach 1999-2010
* Mercury – amerykańska marka powstała w 1939 roku, zlikwidowana w 2010

Ford w Stanach Zjednoczonych

Historia

Przedsiębiorstwo Ford powstało w USA w 1903 r. Założył je Henry Ford, twórca wyrobów masowej produkcji. Rok później otwarto pierwszą zagraniczną fabrykę w Kanadzie. Do dziś w tym kraju produkuje się amerykańskie modele Forda. W 1908 r. pojawił się Ford Model T. Dzięki zastosowaniu taśmy produkcyjnej, z roku na rok stawał się coraz tańszy, do tego stopnia, że średnio zarabiający ludzie mogli zacząć myśleć o jego zakupie. Do 1928 r., kiedy zakończono jego produkcję, powstało w sumie ponad 15 milionów egzemplarzy tego modelu. Jego następcą był bardzo udany Ford Model A z roku 1927. Do 1931 r. wyprodukowano ponad 4,3 miliona sztuk. W latach trzydziestych nastąpił podział konstrukcji na osobowe i dostawcze, gdyż do tej pory wersje pick-up opierały się na podwoziach aut osobowych. W czasie trwania II wojny światowej w zakładach Forda produkowano model Ford GPW na potrzeby wojska, będący odpowiednikiem Jeepa Willysa.

Po zniesieniu zakazu produkcji cywilnych samochodów osobowych w 1947 r. wznowiono produkcję zmodyfikowanych modeli przedwojennych. Całkowicie nowy model pojawił się w 1950 r., był to Ford Custom. Do przełomowych konstrukcji należy zaliczyć również Forda Falcona z 1960 r., będącego pierwszym kompaktowym samochodem amerykańskim po II wojnie światowej, oraz tani, sportowy model Ford Mustang z 1964 r. Rewelacyjna sprzedaż niemal wszystkich modeli z tego okresu zmusiła przedsiębiorstwo do ograniczania produkcji, gdyż w razie opanowania ponad 60% rynku, urząd antymonopolowy nałożyłby ogromne kary. Tak więc w połowie lat sześćdziesiątych na niektóre modele Forda trzeba było czekać nawet po trzy miesiące.

Pod koniec lat siedemdziesiątych Ford planował wprowadzenie w USA nowego, europejskiego, kompaktowego modelu, Forda Escorta, który zadebiutował na starym kontynencie w 1980 r. Jednak uznano, że nie spodoba się klientom i podjęto decyzję o stworzeniu nowego projektu nadwozia, opartego o podzespoły wersji europejskiej. Auto nie było urodziwe, lecz dzięki niskiej cenie sprzedawało się umiarkowanie. W latach dziewięćdziesiątych podjęto decyzję o ściślejszej współpracy z filią w Niemczech. W ten sposób Ford Mondeo pierwszej generacji był produkowany i sprzedawany w Stanach Zjednoczonych pod nazwą Ford Contour, a Ford Focus nawet pod tą samą nazwą.

Najpopularniejszym modelem osobowym w ostatnich latach był Ford Taurus, zastąpiony w 2005 r. nowym modelem Five Hundred. Jednak najpopularniejszym samochodem w USA jest pick-up, Ford serii F.

Modele Forda w USA i Kanadzie

* Ford 18
* Ford 40
* Ford 48
* Ford 68
* Ford 78
* Ford 300
* Ford Model A
* Ford Model AC
* Ford Model B
* Ford Model C
* Ford Model F
* Ford Model K
* Ford Model N
* Ford Model R
* Ford Model S
* Ford Model T
* Ford Model TT
* Ford Aspire
* Ford Bronco
* Ford Courier
* Ford Contour
* Ford Crestline
* Ford Crown Victoria
* Ford Custom
* Ford Custom 300
* Ford Custom 500
* Ford Custom Deluxe
* Ford Customline
* Ford Deluxe
* Ford E-Serie
* Ford Econoline
* Ford Edge
* Ford Elite
* Ford Escape
* Ford Escort
* Ford Euroline
* Ford Excursion
* Ford EXP
* Ford Expedition
* Ford Explorer
* Ford F-100
* Ford F-150
* Ford F-250
* Ford 350
* Ford F-450
* Ford F-550
* Ford F-650
* Ford Fairlane
* Ford Fairlane 500
* Ford Fairlane 500 XL
* Ford Fairlane Torino
* Ford Fairlane Torino GT
* Ford Fairlane Torino Cobra
* Ford Fairmont
* Ford Fairmont Futura
* Ford Falcon
* Ford Falcon Futura
* Ford Festiva
* Ford Focus
* Ford Five Hundred
* Ford Freestar
* Ford Freestyle
* Ford Fusion
* Ford Futura
* Ford Galaxie
* Ford Galaxie 500
* Ford Galaxie 500 7 l
* Ford Galaxie 500 XL
* Ford Galaxie 500 LTD
* Ford Granada
* Ford Gran Torino
* Ford GT 40
* Ford GT 90 (prototyp)
* Ford GTX1
* Ford GT
* Ford LCF
* Ford LTD
* Ford LTD II
* Ford LTD Crown Victoria
* Ford Mainline
* Ford Maverick
* Ford Mustang
* Ford Pinto
* Ford Probe
* Ford Ranger
* Ford-Serie
* Ford Special
* Ford Standard
* Ford Station Wagon
* Ford Super Deluxe
* Ford Taurus
* Ford Tempo
* Ford Thunderbird
* Ford Torino
* Ford Torino 500
* Ford Torino Brougham
* Ford Torino GT
* Ford Torino Cobra
* Ford V8
* Ford XL

Ford w Europie

Historia

W 1911 r. powstaje pierwsza fabryka Forda w Europie. Na jej lokalizację wybrano Manchester w Anglii. Początkowo produkowano w niej Forda Model T. W późniejszych latach były to konstrukcje brytyjskie, jak Ford Perfect, Anglia, Popular, Cortina, czy Consul.

W 1925 otwarto nowe zakłady w Niemczech. Przed wojną produkowano tam takie modele jak Köln, Rheinland, czy Eifel. W 1931 r. powstała fabryka w Kolonii. W 1939 r. Niemcy zmienili nazwę zakładów na Ford-Werke. W latach 1941-1945 w tych fabrykach, pracujących na potrzeby wojny, zatrudniani byli pracownicy przymusowi. Po wojnie, w 1952 r., pojawił się Ford Taunus.

Ford posiadał również zakład produkcyjny we Francji, zwany Ford S.A.F., gdzie powstawały modele Comete, Vedette i Versailles. Fabryka została sprzedana w połowie lat pięćdziesiątych przedsiębiorstwu Simca, które kontynuowała produkcję modelu Versailles, pod nazwą Simca Vedette.

W latach sześćdziesiątych nastąpiło zacieśnienie współpracy pomiędzy obydwiema filiami, niemiecką i angielską. Zaczęto produkować te same modele, czasem różniące się stosowanymi silnikami, jak Ford Capri. Z czasem zakłady brytyjskie zaczęły tracić na znaczeniu, tak że dzisiaj europejskie biura konstrukcyjne znajdują się w Niemczech.

W latach osiemdziesiątych postawiono na nadwozia typu hatchback. W takich wersjach nadwoziowych debiutowały Ford Escort, Sierra i Scorpio. Kłopoty jakościowe, jakie miał głównie model Sierra i niską popularność Escorta IV gen. przełamał na dobre dopiero model Focus, chwalony za stylistykę i wysoką jakość wykonania.

Modele Forda oferowane na rynku polskim

osobowe

* Ka
* Fiesta
* Focus
* C-MAX
* Mondeo
* Fusion
* Galaxy
* S-MAX
* Kuga

dostawcze i pick-upy

* Transit Connect
* Tourneo Connect
* Transit
* Ranger

Ford w Australii

Historia

Filia Forda na kontynencie australijskim powstała w 1925 r. Produkcja obejmowała początkowo amerykańskie, a później europejskie modele Fordów. Obecnie mniejsze modele są importowane z Europy, duże terenowe z USA. Typowo australijską konstrukcją jest obecnie produkowany model Falcon (od 1972 r. nie mający już nic wspólnego z amerykańskim Falconem), wyposażony obecnie w duże silniki V6 i V8. Na jego bazie powstał luksusowy Ford Fairlane, oraz pick-up Ute (od ang. utility – użytkowy).

Modele Forda w Australii

* Falcon
* Falcon Ute
* Territory
* Fairlane
* FPV GT
* FPV GT-P
* FPV Pursuit
* FPV Super Pursuit
* FPV F6 Typhoon
* FPV F6 Tornado
Ford w Ameryce Południowej[edytuj]
Ford EcoSport

W Ameryce Południowej fabryki Forda znajdują się w Argentynie i Brazylii. W roku 1986 powstała spółka Autolatina (Ford 49%, Volkswagen 51%), rozwiązana w 1995 r.
Argentyna[edytuj]

W 1916 r. Ford rozpoczął montaż modelu T. Jednym z najdłużej produkowanych w Argentynie modeli był jednak amerykański Ford Falcon produkowany tu od 1962 do 1992 r. Wraz z zakończeniem produkcji Escorta, fabryka podjęła produkcję modelu Focus.
Modele Forda w Argentynie[edytuj]

* T
* Falcon
* Escort
* Fiesta

Brazylia[edytuj]

W 1919 r. rozpoczęto montaż modelu T, później również modelu A. W latach 1930-1968 produkowano tylko samochody ciężarowe. W 1968 zadebiutował model Galaxie. Obecnie produkuje się tu modele Ka, Fiesta (modele gen. II 1989 i III 2002) oraz model Ecosport, bazujący na Fieście II gen., przypominający nieco model Fusion.
Modele Forda w Brazylii[edytuj]

* EcoSport
* F-250
* Fiesta Sedan
* Fiesta Street
* Ka

Ford w Azji

Na niektórych rynkach azjatyckich, jak i w Stanach Zjednoczonych, pod marką Forda sprzedawane były i są niektóre modele Mazdy. Koreańska Kia Pride (oryginalnie: Mazda 121 z lat 1986 – 1991) sprzedawana była w USA jako Ford Festiva.

Tajlandia

W Tajlandii Ford obecny był w latach 1960-1973. Następnie w 1995 r. powstała spółka Auto Alliance, w której głównymi udziałowcami są Ford (48%) i Mazda (45%). Produkuje ona samochody Ford Ranger, Everest – będący jego wersją terenową (nadwozie zamknięte, pięciodrzwiowe) – oraz pick-up Mazdę serii B, będącą podstawą dla modelu Ranger.

Modele Forda w Tajlandii

* Everest
* Ranger

Indie

Przed II wojną światową montowano tu samochody z amerykańskich części. W 1999 r. otwarto nową fabrykę koło miasta Madras. Produkuje się tu model Ikon, będący wersją sedan modelu Fiesta.

Modele Ford w Indiach

* Fiesta Sedan
* Ikon

Źródło : Wikipedia