Koniec lat 70, już wtedy czechosłowacki producent, stworzył rajdowy model 130 RS. Jeszcze wcześniej pojawiały się Skody o charakterze sportowym np.: model 110R coupe, 120 S itd. Jednak to 130 RS zaskarbiła sobie miano prawdziwej sportowej Skody i w zasadzie tylko do wyścigów i rajdów została stworzona. Model ten miał silniczek o pojemności 1228 cm3 i moc około 140 KM. Wystarczyło to, by godnie rywalizować i wygrywać z takimi samochodami jak Lancia Stratos, Porsche 911 Carrera czy też Renault Alpine A110.

W 2000 roku ponownie zobaczyliśmy oznaczenie RS przy znaczku uskrzydlonej strzały. Była to Octavia RS. Duży sedan raczej nie pasował jako rasowa wyścigówka, więc w 2003 roku najmniejsza z Czeskiej rodziny Fabia doczekała się swej sportowej odsłony. Niestety, była oferowana jedynie z silnikiem TDI przez co nie zaskarbiła sobie zbyt dużego grona miłośników. W czerwcu 2010 wprowadzono Fabię II RS ,która jest dostępna w dwóch wersjach nadwoziowych: hatchback oraz kombi. Czy 130 RS w końcu doczekał się godnego następcy??

Stylistyka

O stylistyce Fabii II na łamach naszej redakcji pisano wiele razy. Nowy RS niewiele różni się od swych zwykłych „ cywilnych” wersji. Zderzak z gigantycznym wlotem powietrza, od dołu mocno wysunięty do przodu. Przednie skrętne reflektory projekcyjne wraz ze światłami do jazdy dziennej wykonane w technologii LED wyglądają oraz sprawują się doskonale. 17-calowe felgi GIGARO, obowiązkowo w kolorze białym i zaciski pomalowane na czerwono mają potęgować wrażenie siły. Do tego wszystkiego skromny dyfuzor pod tylnym zderzakiem. W zasadzie nie wygląda na to, że mamy do czynienia z czymś mocno usportowionym. Niewielki emblemat RS na grillu i tylniej klapie. W dodatku biały dach, który raczej kojarzy mi się ze spokojem. Na pierwszy rzut oka niewiele osób mogłoby powiedzieć, że to tak mocne auto.

Wnętrze

W środku również niewiele mamy różnic. W wersji RS znajdziemy fotele kubełkowe z emblematem vRS, które jak na sportowe są niezwykle wygodne. Malutka, trójramienna skórzana kierownica również oznaczona małym znaczkiem vRS i przyciskami funkcyjnymi doskonale układa się w dłoniach. Zegary wyposażone w funkcję testu zaraz po przekręceniu kulczyków. Między nimi znajduje się wyświetlacz Maxi-DOT. To urządzenie, w sposób czytelny wyświetla nam wszystkie najważniejsze informacje.

Dzięki temu można monitorować dane komputera pokładowego i kontrolować funkcje.  Testowana Fabia RS oferuje w standardzie system bezpieczeństwa ESP Plus (ESP z ABS, MSR, ASR, EDS, HBA, ) z XDS, HHC i TPM a także kurtyny powietrzne. Wyposażenie podstawowe uzupełnia ponadto zdalnie sterowany centralny zamek, Climatronic, radio Swing z CD/MP3 z AUX IN z dodatkowymi czterema głośnikami z tyłu. Sterowanie systemem nawigacyjnym Amundsen odbywa się przy pomocy 5-calowego kolorowego ekranu dotykowego. Wielu osobom na pewno nie spodoba się fakt, iż nawigacja „ mówi” do nas po angielsku. W opcjach zmiany języka zabrakło polskiego.

Silnik i właściwości jezdne

Pod maską znajdziemy nowoczesny silnik 1.4 TSI. Generuje on, aż 180 koni mechanicznych i 250 Nm w zakresie od 2000 do 4500 obr/min. Dzięki temu Skoda żwawo rozpędza się właściwie w każdym zakresie obrotów. Wszystko to za sprawą podwójnie doładowanego silnika. Zastosowanie sprężarki mechanicznej oraz turbosprężarki, mocno wysila małe serduszko RS-a. Ciśnienie doładowania wynosi 2.5 bara, a na biegu jałowym 1,8 bara przy stopniu sprężania 10. Skutkiem jest 120 barów w komorze spalania, czyli około 120kg na każdy centymetr powierzchni. To właśnie z powodu tych ogromnych ciśnień kadłub jest żeliwny, a nie aluminiowy.

Kolejną wspaniałą sprawą jest 7-o biegowa skrzynia DSG (Direct Shift Gearbox). Posiada dwa sprzęgła – jedno dla biegów parzystych, drugie dla nieparzystych. Przekładnia pozwala na wstępny wybór biegów, czyli preselekcję. W dowolnej chwili mogą być wybrane dwa biegi – ten, który akurat służy do przekazywania napędu oraz ten, który za chwilę go zastąpi. Zmiana odbywa się błyskawicznie – odłącza się jedno i załącza drugie sprzęgło. Zmiana biegu na wyższy trwa kilka milisekund. Dla porównania, w najszybszych przekładniach z jednym sprzęgłem ten czas wynosi 60-80 milisekund. Może pracować w trybie automatycznym (komfort i sport) oraz w trybie sekwencyjnym. Jazda w trybie łopatkowym (sekwencyjnym) na co dzień jest męcząca, a sama zmiana trwa jakby dłużej niż jadąc w trybie komfort czy też sport. Natomiast ostra jazda po zakrętach jest niebywale przyjemna i właśnie tam łopatki się sprawdzają. Chociaż kilka razy zdarzyło mi się, że jadąc po łuku nie mogłem zmienić biegu. RS jest obniżony o półtorej centymetra i bardzo utwardzony. Daje to poczucie stabilności w zakrętach, mimo to wyczułem lekką tendencję do nadsterowności. Zauważamy także, że nie da się powyłączać wszystkich systemów kontrolujących naszą jazdę.

Podsumowanie

Testowy model kosztuje ok. 83 tys. złotych. To sporo, ale warto. W podstawie auto jest bogato wyposażone. Mamy do wyboru dwa nadwozia: hatchback oraz kombi. Najciekawsze jest chyba to, że Skoda daje nam sporą paletę barw oraz zestawów kombinacji kolorów, z których chyba każdy indywidualista jest w stanie złożyć coś dla siebie. Fabia RS, to świetny samochód, który swymi osiągami bije całą konkurencję na rynku. Najfajniejsze w Skodzie jest to, że jest kompletnie niepozorna. O jej sile wielu się przekonało ruszając spod świateł. Nasz test przypadł na cieplejszy okres zimy i na drogach znikł śnieg, a pojawiły się „dziury”. Dzięki nisko profilowym oponom i bardzo twardemu zawieszeniu szybko dało się stwierdzić, że o komforcie nie ma tu mowy. Jazda po polskich drogach, to niestety męczarnia, a w dodatku robi się przykro, gdy w nowym aucie zaczyna coś stukać i trzeszczeć, bo wpadliśmy z pozoru na niewielką przerwę w asfalcie. Wszystko się zmienia, gdy jedziemy po nowych drogach o jeszcze dobrej jakości, tam jazda, to czysta przyjemność.

Skoda Fabia RS 1.4 TSI – Dane techniczne
Silnik
1,4 (1390 cm3)
Rodzaj paliwa
benzyna
Moc [KW (KM) / przy obr/min]
180 / 6200
Max.mom. obr. [Nm/obr./min]
250 / 2000
Skrzynia biegów / ilość biegów
automatyczna / 7
Max.prędkość [km/h]
226
Przyspieszenie od 0-100km/h [s]
7,3
Spalanie podczas Testu:
Tryb miejski[l]
8,9
Trasa[l]
7,2
Cykl mieszany[l]
9,5
Wymiary:
Długość [mm]
4276
Szerokość [mm]
1642
Wysokość [mm]
1494
Rozstaw osi [mm]
2464
Typ nadwozia
hatchback
Ilość miejsc siedzących
5
Pojemność bagażnika [l]
480
Masa własna [kg]
1313
Cena wersji bazowej
72 850PLN
Cena wersji testowej
83 350PLN

Tekst: Andrzej Radziwanowicz, fot. Paweł Garbulski
Wszelkie kopiowanie i rozpowszechnianie bez zgody redakcji cartesting.pl zabronione.