W dobie XXI wieku, gdy miasta w których mieszkamy stają się coraz bardziej zatłoczone, drogi ciasne a benzyna horrendalnie droga coraz rzadziej przechodzi nam przez głowę myśl, że samochód to wspaniały komfort codziennego życia. Możemy przesiąść się zatem na rower lub komunikację miejską bądź też zainteresować się produktami czterokołowymi z linii Eco. W ofercie niemal każdego koncernu możemy znaleźć bio diesle lub oszczędne, mniej szkodliwe dla środowiska benzyniaki. Jednym z nich jest młodszy brat popularnego Hyundaia i30 – model ix20 z 1.6 litrowym silnikiem benzynowym typu Blue Drive.

Jako że kolejny niewielki Koreańczyk jest przedstawicielem klasy mieszczuchów, mikrovanów o sporych możliwościach i funkcjonalności, w dzisiejszym teście położyliśmy nacisk w szczególności na wyżej wymienione aspekty.

Stylistyka

Model ix20 został stworzony przez grupę Hyundai Kia Automotive. Współpraca dwóch największych koreańskich koncernów zaowocowała dzięki doświadczeniu, solidności i nowoczesnej myśli stylistycznej. Mikrovan Hyundaia to niemal wierna kopia Vengi sprzedawanej od 2009 roku. Modele różnią się od siebie jedynie detalami. Głównym wspólnym elementem jest platforma konstrukcyjna zaadoptowana z modelu i30, którą auto dzieli razem z Cee’dem. Właśnie ta cecha daje obu Koreańczykom przewagę w segmencie. Auta są znacznie bardziej przestronne i funkcjonalne w odróżnieniu od konkurencji (którą stanowią napompowane pojazdy segmentu B).

Ix20 jest kolejnym modelem Hyundaia, który ma zamiar zerwać z etykietą przyklejoną segmentowi minivanów nadając swoim produktom dynamicznych kształtów i ekspresji. To działanie zgodne jest z najnowszą ideą designerską marki zwaną Hyundai Fluidic Sculpture. Ix20 to konstrukcja pełna gracji i polotu. Drobna sylwetka, nowoczesne przetłoczenia i drapieżne dodatki podkreślają jego lekkość i zwinność. Elementem nadającym autu wyrazu jest zajmujący sporą powierzchnię w stosunku do krótkiej maski zderzak z uśmiechającym się szyderczo grillem ozdobionym chromowanymi listwami. Filigranowe kształty zostały podkreślone przez wyraziste przetłoczenia, sferyczną linię dachu i przyciemnione szyby boczne. Dopełnieniem estetycznym są chromowane klamki, szesnastocalowe, aluminiowe felgi i dyskretny spojler nad tylną szybą.

Wnętrze

Miejski samochód charakteryzuje się przede wszystkim kompaktowymi rozmiarami. Jednak miejski samochód w dużej mierze wykorzystywany jest jako auto rodzinne, dlatego właśnie konsumenci wymagają od niego funkcjonalności i przestronności. Hyundai’owi udało się połączyć obie, tak skrajne cechy, tworząc minivana o nazwie ix20. Auto cechuje się sporą ilością miejsca w kabinie pasażerskiej i zachwycającą przestrzenią bagażową wynoszącą 440 l. Dzięki właściwej aranżacji wnętrza pasażerowie zarówno pierwszego jak i drugiego rzędu mogą cieszyć się całkiem sporą ilością miejsca na nogi i swobodą ruchów. Jeżeli właścicielem auta staje się rodzina z małym dzieckiem, ix20 umożliwia proste i szybkie zamontowanie fotelika dziecięcego dzięki uchwytom isofix. Istotnym elementem przez wgląd na dzieci staje się blokada drzwi tylnych i pełny pakiet poduszek powietrznych. Z perspektywy kierowcy ważnymi udogodnieniami staje się elementy wyposażenia tj. czujnik deszczu, elektrycznie otwierane szyby, komputer pokładowy, sterowanie do systemu audio z poziomu koła kierownicy, podgrzewana szyba przednia, klimatyzacja wraz z schłodzonym schowkiem, podgrzewane i elektryczne sterowane lusterka boczne, podgrzewane siedzenia przednie, system bezprzewodowego połączenia telefonu komórkowego poprzez bluetooth, światła z funkcją doświetlania zakrętów a także inteligentne systemy poprawiające stabilność auta na dodrze niezależnie od warunków tj. ESP. Wszystko to jest synonimem bezpieczeństwa i komfortu na miarę współczesności. Wyżej wymienione gadżety i elektroniczne systemy są standardem modelu ix20 w wersji Style.

Wnętrze auta upodabnia się do tego, znanego z innych modeli koncernu. Ix20 cechuje dość solidne wykończenie, przyzwoita ergonomia i estetyka. Obsługa elementów deski rozdzielczej jest bardzo prosta, zapoznanie się z nią to zatem kwestia chwili. Kokpit jest bardzo nowoczesny, urozmaicony srebrnymi, kontrastującymi w stosunku do czerni elementami. Jedynym mankamentem tego auta może być twardość materiałów jakich została wykonana większość komponentów. W aucie wygospodarowano miejsce na złącza AUX, USB, iPod, liczne schowki, kieszenie i uchwyty na kubki.
Elementem prowadzającym nieco ekspresji są fotele w apetycznym brązowym kolorze pokryte skórą i funkcjonalną tkaniną. Samym siedziskom w zasadzie nie można zarzucić istotnych błędów. Są wygodne i dobrze wyprofilowane, a wielokierunkowa manualna regulacja umożliwia dostosowanie odpowiedniej pozycji za kierownicą. Jednym słowem wnętrze Hyundaia ix20 jest pod wieloma względami przyjazne zarówno dla kierowcy jak i jego pasażerów.

Silnik i właściwości jezdne

Pod maską testowanego malucha znalazła się 1.6 litrowa jednostka benzynowa o mocy 125 KM. Silnik pochodzi z zaprezentowanej w Genewie w 2010 roku gamy Blue Drive, w której wykorzystano technologie przyjazne środowisku. Nowa linia napędów wraz z montowanym w ix20 systemem Start-Stop, oponami o niskim współczynniku oporów toczenia i zmodyfikowanej aerodynamice ma przyczynić się do obniżenia emisji dwutlenku węgla do środowiska. Producent na swojej stronie podaje również bardzo zadowalające wyniki spalania, które poniekąd mają być efektem technologii Blue Drive. Dane o zużyciu paliwa oczywiście odbiegają od rzeczywistości. W naszym teście mały Hyundai potrzebował średnio 7,3 l benzyny na 100 km. W mieście apetyt na paliwo nie przekraczał 10 l.

Za sprawą napędu i właściwości aerodynamicznych testowany model cechuje się przyzwoitymi osiągami. Auto rozpędza się do pierwszej setki w 10,9 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 184 km/h. Przy aucie o takich gabarytach i środku ciężkości typowemu dla minivanów jazda z tak „zawrotną” prędkością może okazać się nie przyjemna. Minivany mają bowiem tendencję do bycia wrażliwymi na boczne powiewy wiatru. Kulturę pracy na trasie wspomaga sześciobiegowa skrzynia manualna odciążająca nieco małą jednostkę.

Podsumowanie

Mały przedstawiciel segmentu minivanów koreańskiej produkcji jest całkiem ciekawą propozycją dla klientów wymagających praktyczności i funkcjonalności w codziennym użytkowaniu auta. Wersja Style sprzedawana jest przez producenta za kwotę 64 900 zł. Podstawowy model możemy kupić za niewygórowaną cenę 47 000 zł. Kupując minivana warto jest zainteresować się dobrze wyposażoną i estetyczną propozycją Hyundaia.

Hyundai IX20 1.6 Blue Drive Style – Dane techniczne
Silnik1.6 (1591 cm³)
Rodzaj paliwa benzyna
Moc [KW (KM) / przy obr/min]92 (125 KM) / 6300
Max.mom. obr. [Nm/obr./min] 156 / 4200
Skrzynia biegów / ilość biegów manualna / 6
Max.prędkość [km/h] 184
Przyspieszenie od 0-100km/h [s] 10,9
Spalanie podczas Testu:
Tryb miejski[l] 9,1
Trasa[l] 6,2
Cykl mieszany[l] 7,3
Wymiary:
Długość [mm] 4100
Szerokość [mm] 1765
Wysokość [mm] 1600
Rozstaw osi [mm] 2615
Typ nadwozia hatchback
Ilość miejsc siedzących 5
Pojemność bagażnika [l] 440
Masa własna [kg] 1180
Cena wersji bazowej45 900 PLN
Cena wersji testowej66 900 PLN

Tekst: Olga Sawska, fot. Paweł Garbulski
Wszelkie kopiowanie i rozpowszechnianie bez zgody redakcji cartesting.pl zabronione.