Mitsubishi ASX czyli młodszy brat Outlandera, dynamiczna bryła, duży drapieżny grill, dużo nowości. Auto dla młodego małżeństwa żądnego przygód, wybierającego się na bezdroża czy może dla statystycznej rodzinki? Przekonajmy się.

Stylistyka

ASX to mniejszy odpowiednik Outlandera, podobnie jak on zaprojektowany zgodnie z nową koncepcją stylistyczną Mitsubishi nazwaną „Jet Fighter”. Jest zbudowany na tej samej płycie podłogowej oczywiście odpowiednio zmodyfikowanej. Nie da się również ukryć wielu podobieństw stylistycznych obu aut. Chociaż wytrawni znawcy motoryzacji spostrzegą, że świtała są niby takie same a jednak mają nieco inny krój, podobnie jak maska i przedni zderzak to samo a jednak diabeł tkwi w szczegółach. ASX to auto typowo skrojone do miasta, które wypełnia lukę pomiędzy kompaktowym Lancerem i terenowym Outlanderem.

Podwyższone zawieszenie oraz wysoka pozycja za kierownicą zapewniają dobrą widoczność, jak również ułatwiają pokonywanie miejskich krawężników. ASX z pewnością da się dostrzec wśród miejskiej dżungli między innymi przez dynamiczną sylwetkę, drapieżny duży grill ze srebrną ramką oraz boczne przetłoczenia, które razem dają auto, które nie pozostanie obojętne przechodniom czy innym użytkownikom dróg.

Wnętrze

Użytkownicy aut marki Mitsubishi w ASX-ie będą czuli się jak w domu. Stylistyka wnętrza auta nie odbiega niczym szczególnym od innych modeli tego koncernu. Wnętrze auta jest przemyślane, ergonomiczne, wszystko mam pod ręką, obsługa wszelkich przełączników, pokręteł, guzików jest intuicyjna. Trzeba jednak zauważyć, że jest dość czarno i ponuro. Co prawda zastosowano aluminiowe wstawki, ale niestety nie ożywiają one aż tak bardzo wnętrza jak z pewnością zakładali projektanci. Materiały użyte do wykończenia wnętrza są raczej średniej jakości, ale za to precyzyjnie spasowane, co daje nadzieję, że długo nie usłyszymy trzeszczących plastików.

ASX-em wygodnie mogą podróżować cztery osoby, miejsca w pierwszym rzędzie jest dość dużo, nawet dla osób wysokich. Siedzenia wygodne nawet w dalszych podróżach. Podobnie z tyłu, pod warunkiem, że podróżujemy w nie pełnym składzie czyli cztery osoby. Miejsca jest wystarczająco, zarówno na kanapie jak i na nogi pasażerów. Wyższe osoby mogą mieć z problem z przestrzenią nad głową, ponieważ schodząca ku dołowi linia dachu w pewnym stopniu ją ogranicza. Bagażnik Crossovera ma pojemność 416 litrów co jest raczej średnim wynikiem, w stosunku do konkurencji. Dodatkowo mamy do dyspozycji 26-cio litrowy schowek pod podłogą oraz przestrzeń do dachu co daje całkowitą pojemność 480 litrów, a po złożeniu siedzeń do 1219 litrów.

Silnik i właściwości jezdne

Układ jezdny ASX-a jest żywcem zapożyczony z Outlandera – i bardzo dobrze. Jest to jedno z największych i najmilszych zaskoczeń w tym aucie. Zawieszenie jest idealnym kompromisem pomiędzy komfortowym zawieszeniem, które dobrze wybiera dziury na drogach a sportowym dobrze „trzymającym” na zakrętach. Dzięki temu możemy wedle potrzeby uprawiać crusing po mieście lub wyskoczyć na szybsze odcinki poza miasto.

Silnik testowanego Mitsubishi ASX to jednostka o pojemności 1.6 litra, która generuje moc 117KM i jest połączona z pięciobiegową manualną skrzynią biegów. Możemy również wybrać silnik Diesla o pojemności 1.8 litra, generującego moc 150KM połączonego z sześciostopniową, manualną skrzynią biegów. Testowany silnik nie porywa swoją dynamiką, ale co za tym idzie nie ma dużej ochoty na paliwo. Pomimo tego osiągnąć spalanie podawane przez producenta – niewykonalne. Skrzynia biegów ma dość krótkie przełożenia, co sprawia, że w mieście musimy jej często używać. Ale dzięki temu otrzymujemy lepsze przyśpieszenie. W trasie ASX wypada nieco gorzej. Silnik na wyższych obrotach robi się hałaśliwy i daje się ewidentnie odczuć brak szóstego biegu, który zredukowałby obroty, zimniejszych hałas oraz przy okazji i spalanie.

Podsumowanie

Jaki jest i do kogo skierowany jest ASX? Jest to świetny kompromis pomiędzy autem terenowym a zwykłym miejskim kompaktem. Jednym autem możemy bezpiecznie, wygodnie i bezproblemowo przemieszczać się po mieście, a w weekend wybrać się na wypad poza miasto, nawet w lekki teren. Nowy design sprawia, że auto jest atrakcyjne i przyciąga uwagę, oraz wyróżnia się na tle konkurencji. Za cenę około 75 000 złotych otrzymujemy wszechstronne, praktyczne auto. Niestety ceny aut konkurencyjnych takich chociażby jak Nissan Quasqai czy Skoda Yeti są bardzo zbliżone. Więc o zakupie jak mniemam będą decydowały tylko i wyłącznie emocje, osobiste odczucia, przekonanie do marki, bo przy tak minimalnych różnicach cen ta kwestia schodzi na drugi plan.

Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC – Dane techniczne
Silnik1.6 (1590cm³)
Rodzaj paliwa benzyna
Moc [KM / przy obr/min]117/6000
Max.mom. obr. [Nm/obr./min] 154/4000
Skrzynia biegów / ilość biegów manualna / 5
Max.prędkość [km/h] 183
Przyspieszenie od 0-100km/h [s] 11,4
Spalanie podczas Testu:
Tryb miejski[l] 9,3
Trasa[l] 6,4
Cykl mieszany[l] 8,1
Wymiary:
Długość [mm] 4295
Szerokość [mm] 1770
Wysokość [mm] 1625
Rozstaw osi [mm] 2670
Typ nadwozia SUV
Ilość miejsc siedzących 5
Pojemność bagażnika [l] 442
Masa własna [kg] 1270
Cena wersji bazowej71 100 PLN
Cena wersji testowej91 890 PLN

Tekst: Daniel Duda, fot. Tomasz Nawracała
Wszelkie kopiowanie i rozpowszechnianie bez zgody redakcji cartesting.pl zabronione.