Dekadę temu Japoński koncern Mitsubishi zaprezentował koncepcyjny model małego crossovera. Nadano mu miano ASX’a. Wystawa w Genewie w 2010 roku była debiutem seryjnej wersji. Auto odziedziczyło nazwę po pierwowzorze. Pod niewiele mówiącym skrótem kryje się nazwa Active Smart (X)crossover. Nowe Mitsubishi to niemal wierna kopia starszego brata Oulandera. Producent wykorzystał w świeżym projekcie stare, sprawdzone i wysoko cenione przez klientów rozwiązania. Europejski ASX to odpowiednik popularnego na japońskim rynku modelu RVR. Jakimi atutami testowane auto ma przemówić do potencjalnych nabywców?

Stylistyka

Mitsubishi ASX to typowy rekin szos. Agresor w ciele pojazdu sportowo-użytkowego. Niebanalny wygląd pojazdu przemawia do miłośników japońskiej klasyki, znanej z zadziornej linii i wymownych detali. Auto posiada silną osobowość , wyrażaną za sprawą wyglądu zewnętrznego. Dzięki niej skupia na sobie niemal każde spojrzenie. Efekt podkreśla intensywny błękit lakieru. Charakter auta ukształtowano przy pomocy wrogo zerkających reflektorów i intrygującej atrapie chłodnicy o unikalnym kształcie. Jak przystało na crossovera, ASX został wzbogacony o plastikowe osłony podkreślające terenowy wizerunek. W zderzaku wygospodarowano miejsce na reflektory halogenowe. Zgrabna bryła nadwozia, krótkie zwisy i efektowne przetłoczenia nadały pojazdowi indywidualizmu i iskry, której pożądają potencjalni klienci. Przyznać trzeba, że ASX w całej swojej krasie jest wyjątkowo udany pod względem stylistycznym. Zauważalna proporcjonalność elementów kształtujących pojazd czyni go niezwykle atrakcyjnym produktem na tle co najmniej kuriozalnej konkurencji. Tył auta doskonale współgra z zamysłem wizjonerów. Mitsubishi, jak mało które auto jest możliwe do podziwiania z każdej strony. Klapa bagażnika ozdobiona intrygującą lotką i znikomą ilością chromu kusi swoim idealnym wyprofilowaniem. Razem z przetłoczeniami doskonale współgrają ogromne pod względem gabarytowym i smukłe, jeżeli chodzi o formę reflektory. Sferyczną linię nadwozia zespolono z elementami o wyraźnym i nietuzinkowym kształcie. Oczywistym dopełnieniem są eleganckie felgi.

Wnętrze

We wnętrzu Mitsubishi nie zaznamy kosmicznych wymysłów. Producent postawił tu na klasykę, ergonomię i estetyczny wygląd. Wnętrze auta dostarcza nam wszystkiego czego potrzebujemy w dzisiejszych czasach, w sposób jaki został zakorzeniony w rozumowaniu klienta lata temu. Klasyczny układ deski rozdzielczej i satysfakcjonujące wykonanie sprzyjają prostocie obsługi. Panel centralny mieści w sobie niewielki wyświetlacz radia, duże przyciski sterowania i pokrętła klimatyzacji. Te ostatnie umieszczono trochę za nisko, jednak nie stanowi to znacznego utrudnienia. Wielofunkcyjna kierownica odpowiednio leży w dłoni, a jej przyciski pozwalają w łatwy sposób operować na przykład zestawem audio. Koło kierownicy obszyto miękką, wysokiej jakości skórą a sam jej profil i położenie z wszechstronną regulacją dają możliwość wygodnego prowadzenia auta nawet w dalekich trasach. Atutem crossovera jest pozycja za kierownicą zapewniająca komfortowe podróżowanie i znakomitą widoczność. Ogromne lusterka wraz z inteligentnymi czujnikami parkowania dają możliwość bezpiecznego manewrowania z natury nienależącą do zgrabnych mini terenówką. Powiewem świeżości w tak klasycznej aranżacji są zegary prędkości i obrotów. Czytelne i nowoczesne wskaźniki umieszczono w chromowanych tubach. W ASXie wygospodarowano wiele miejsca na skrytki, schowki i uchwyty na kubki, dzięki czemu każdy z naszych przedmiotów osobistych posiada bezpieczne i stabilne miejsce w podróży.

Wygodną podróż gwarantują doskonale wyprofilowane fotele zapewniające poprawne trzymanie boczne. Optymalna miękkość siedzisk przyczynia się do ograniczenia narzekań na długich dystansach. Chociaż ASX nie należy do dużych pojazdów, pasażerowie z tyłu mogą cieszyć się sporą ilością miejsca, która gwarantuje pełną swobodę ruchów. 442 litry przestrzeni bagażowej są w stanie sprostać wyzwaniom tj, świąteczne zakupy czy wyprawa na wczasy. Testowana wersja Inivite w standardzie posiada czujnik deszczu, elektroniczny immobiliser, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, funkcję Welcome Home, przednie i tylne szyby sterowane elektrycznie z systemem zapobiegającym przycięciu, tempomat ze sterowaniem w kole kierownicy oraz mocowanie fotelików dziecięcych Isofix. Lista wyposażenia jest bardzo długa, co wiąże się z faktem, iż producent bardzo dobrze zadbał o potrzeby swoich klientów. Gwarantem bezpieczeństwa czynnego jest cały szereg inteligentnych rozwiązań wspomagających kierowcę w trudnych warunkach jezdnych i nagłych, niespodziewanych sytuacjach. Za stabilność ASXa odpowiada aktywna kontrola toru jazdy i kontrola trakcji. W awaryjnych sytuacjach wsparcie stanowi system sygnalizacji awaryjnego hamowania. Niektórym sytuacjom zapobiega asystent ruszania pod górę zabezpieczający pojazd przed bezwarunkowym stoczeniem.

Silnik i właściwości jezdne

Jednostka wysokoprężna 1.8 DID jaką zastosowano w testowanym modelu ASX to nowoczesna konstrukcja wyposażona w układ zmiennych faz rozrządu oraz zawory o zmiennym skoku. Silnik jest lżejszy, charakteryzuje się niskim stopniem sprężenia i mniejszą emisją. Kierowca ASXa ujarzmia 150 KM. Dynamika w rozumieniu Mitsubishi przekłada się na bardzo dobre, rzeczywiste osiągi. Chociaż producent lekko przekoloryzował możliwości swojego dzieła, to i tak wynik 10,3 sek. do pierwszej setki jest zadowalający. Energiczna jednostka chętnie reaguje na pedał gazu, dzięki czemu sprawdza się zarówno na trasie jak i w mieście. Turbodiesel współpracuje z sześciobiegową skrzynią o precyzyjnych przełożeniach. Minusem auta jest głośna i momentami denerwująca praca silnika. Auto o aparycji takiej jak Mitsubishi samo w sobie nie zachęca do oszczędnej jazdy. Na szczęście japońscy inżynierzy przewidzieli taką możliwość, dlatego też ich nowa jednostka jest nadzwyczaj oszczędna. W cyklu pozamiejskim istnieje możliwość osiągnięcia zadowalającego wyniku spalania na poziomie poniżej 5 l.

W cyklu miejskim ASX zadowala się nawet 6,9l /100 km. Zawieszenie testowanego modelu jest dosyć sztywne, przez co auto staje się stabilne i dobrze trzyma się toru jazdy. Nie oznacza to jednak, że pojazd stracił na komforcie. O wygodę podróżowania dbają opony o sporym profilu . Zawieszenie dobrze tłumi nierówności. Niestety mankamentem jest jego głośna praca. ASX w skrajnych sytuacjach ma tendencję do podsterowności. Pojazd wyglądem sugeruje właściwości terenowe, jednak w praktyce, pomimo wyposażenia w napęd na cztery koła można zapomnieć o przygodach nawet w lekkim terenie offroadowym. ASX to w zasadzie standardowa osobówka stylizowana na rodowitego SUVa. Możliwościami niestety nie dorówna mu nawet w najmniejszym stopniu.

Podsumowanie

Mitsubishi ASX ma w sobie magnetyzm, który przyciąga potencjalnego klienta. Jego główną zaletą jest niebanalny wygląd i nowoczesna, oszczędna jednostka silnikowa. Jak każde auto, ma jednak swoje wrodzone wady, które wymagałyby korekty ze strony inżynierów. Te „skazy” w projekcie niestety mogą zniechęcić. Zwłaszcza, że cena za ASXa nie jest mała. Wersja Invite wyceniona została na 89 340 zł. W tej kwocie mieści się bogate i nowoczesne wyposażenie standardowe oraz prestiż ukryty pod logiem Mitsubishi.

Mitsubishi ASX 1.8 DI-D MIVEC 2WD Invite - Dane techniczne
Silnik1,8 (1798 cm³)
Rodzaj paliwa turbodiesel
Moc [KW (KM) / przy obr/min]110 (150) / 4000
Max.mom. obr. [Nm/obr./min] 300 / 2000-3000
Skrzynia biegów / ilość biegów manualna / 6
Max.prędkość [km/h] 200
Przyspieszenie od 0-100km/h [s] 9,7
Spalanie podczas Testu:
Tryb miejski[l] 6,9
Trasa[l] 5,0
Cykl mieszany[l] 6,9
Wymiary:
Długość [mm] 4295
Szerokość [mm] 1770
Wysokość [mm] 1615
Rozstaw osi [mm] 2670
Typ nadwozia crossover
Ilość miejsc siedzących 5
Pojemność bagażnika [l] 419
Masa własna [kg] 1460
Cena wersji bazowej89 340 PLN
Cena wersji testowej94 640 PLN

Tekst: Olga Sawska, fot. Paweł Garbulski
Wszelkie kopiowanie i rozpowszechnianie bez zgody redakcji cartesting.pl zabronione.