Historia systemu GPS
Globalny system pozycjonowania (GPS, Global Positioning System) to sieć satelitów na orbitach okołoziemskich umieszczonych w wyznaczonych punktach nad powierzchnią planety. Satelity te wysyłają sygnały odbierane przez wszystkie odbiorniki GPS na ziemi. Sygnały z satelitów przenoszą zakodowany czas oraz dane geograficzne, które pozwalają użytkownikowi precyzyjnie wyznaczyć jego dokładną pozycję, prędkość i czas w każdym miejscu planety.System GPS został zaprojektowany dla celów wojskowych i wywiadowczych w szczytowej fazie zimnej wojny w latach 60-tych. Inspiracją do jego powstania było wystrzelenie radzieckiego statku kosmicznego Sputnik w 1957 r. System Transit był pierwszym systemem satelitarnym umieszczonym w przestrzeni kosmicznej przez Stany Zjednoczone oraz przetestowanym przez Marynarkę Wojenną Stanów Zjednoczonych w 1960 r. Pięć umieszczonych na orbitach okołoziemskich satelitów wystarczało do ustalania pozycji okrętów na morzu z częstotliwością godzinową. W 1967 r. jego następcą został satelita Timation, dzięki któremu udowodniono, że bardzo dokładne zegary atomowe mogą być obsługiwane w przestrzeni kosmicznej. Od tego momentu system GPS przeznaczony do zastosowań wojskowych zaczął się rozwijać bardzo szybko. W latach 1978-1985 wystrzelono w sumie 11 satelitów „Block I”.

Jednak dopiero zestrzelenie koreańskiego samolotu pasażerskiego (lot 007) przez ZSRR w 1983 r. skłoniło administrację Ronalda Reagana w Stanach Zjednoczonych do udostępnienia systemu GPS dla zastosowań cywilnych. Miało to umożliwić dokładne wyznaczanie własnej pozycji samolotom, statkom oraz środkom transportu na całym świecie w celu uniknięcia naruszania bez ostrzeżenia zastrzeżonego terytorium obcego państwa. Katastrofa promu kosmicznego SS Challenger wystrzelonego w 1986 r. przez agencję NASA spowolniła unowocześnianie systemu GPS. Pierwsze satelity Block II zostały wystrzelone dopiero w 1989 r. Latem 1993 r. Stany Zjednoczone wystrzeliły na orbitę 24-tego satelitę Navstar, ostatniego z konstelacji 24 satelitów tworzących współczesny system GPS, znany jako globalny system pozycjonowania lub GPS. 21 satelitów tej konstelacji działało przez cały czas, pozostałe 3 były zapasowe. Dzisiejsza sieć GPS składa się z około 30 czynnych satelitów w konstelacji GPS.

System GPS jest dziś wykorzystywany na dziesiątki sposobów, w tym w nawigacji, odszukiwaniu drogi przez kierowców, tworzeniu map, badaniu trzęsień ziemi, badaniach nad klimatem czy w grach terenowych zwanych geocoching i polegających na „poszukiwaniu skarbów”.

Źródło: http://eu.mio.com/pl_pl/

Mio Moov M400

Naszym drugim testowym urządzeniem GPS jest Moov M400 firmy Mio Technology. Nasz nadajnik to model M400 Europe Plus mniejszy od poprzednio testowanego S501, lżejszy, tańszy (w wersji PL i CEU), ale na pewno uboższy i kierowany bardziej do amatorów niż zawodowców. Zaczniemy od podania Państwu cen modelu M400 z różnymi wersjami map.

W marcu 2010r. Mio poinformowało opinie publiczną iż została wydana wersja modelu M400 z mapą Polski oznaczona skrótem PL. Producent ustalił sugerowaną cenę detaliczną na kwotę 359,00 złotych. Gdy wejdziemy na stronę internetową http://eu.mio.com/pl_pl/ pozytywne zaskoczenie cena zmalała do kwoty 299,00 złotych. Następnie M400 jest dostępna z mapami 7 krajów Europy Środkowo-Wschodniej takich jak Austria, Czechy, Niemcy, Polska, Słowacja, Szwajcaria, Węgry. Tu cena sugerowana wzrasta do 399,00zł.Ostatnią wersją jest model z mapami 44 krajów europejskich oznaczony nazwą Full Europe. Producent w tym przypadku podał cenę 499,00zł

Naszego testowanego modelu czyli Mio Moov M400 Europe Plus nie możemy znaleźć w cenniku, ale domyślamy się gdyż model który posiadamy zawiera mapy 44 krajów europejskich chodzi o podany w cenniku model oznaczony skrótem FEU a w pełnej nazwie Full Europe. Podsumowując cenę 299,00zł to bardzo rozsądna, niska cena. 499,00zł to stanowczo za dużo ponieważ tydzień temu testowaliśmy model wyższy S501 za tą samą kwotę.

Przejdźmy jednak do samego nadajnika.

Obudowa bardzo ciekawa, oryginalnie
zaprojektowana, wykonana z materiałów odpornych i trudnych na zarysowania. M400 posiada panoramiczny, antyodblaskowy 4,3 calowy ekran, możemy określić go jako standard nie powalający z nóg. Tak jak w poprzednim testowanym modelu nasz Moov potrzebuje dosłownie paru sekund do chwili ustalenia pozycji. Możemy stwierdzić iż wbudowany system SiRF InstantFixII działa bez zastrzeżeń. Nasz nadajnik podczas przejechania paru set kilometrów w naszym służbowym aucie
po miastach, znacznie mniejszych miejscowościach, a nawet drogach szutrowych nie zgubił ani razu sygnału, jest to bardzo duża zaleta. Menu jest nie skomplikowane, bardzo proste, łatwe oraz czytelne. Tu nasuwa mi się ciekawy zwrot przewodni Mio „Explore More” czyli odkrywanie bez przeszkód.

W urządzeniu dostępne mamy funkcje takie jak:

NavPix – możemy zgrać na nasz GPS geotagowane zdjęcia. Np: Pałac Kultury. Po kliknięciu na owe zdjęcie zostaniemy do niego nakierowani. Geotagowane zdjęcia można znależć w interniecie.

Duża baza POI – baza użytecznych miejsc takich jak stacje benzynowe, bankomaty, restauracje itp.

Oraz ostrzeżenia o fotoradarach, uznajemy ten dodatek jako wielki plus.


Nasz testowany Mio posiada mapy 44 krajów europejskich takich jak:

Andora, Austria, Belgia, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Gibraltar, Wielka Brytania, Włochy, Irlandia, Lichtenstein, Luxemburg, Monako, Norwegia, Holandia, Portugalia, San-Marino, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria, Watykan. Czechy, Węgry, Turcja, Litwa, Łotwa, Estonia, Polska, Słowacja, Słowenia, Chorwacja, Grecja, Rumunia, Bułgaria, Bośnia, Czarnogóra, Serbia.

Zauważyliśmy parę negatywnych drobiazgów, o których warto wspomnieć.

Nasz testowy M400 nie jest nowy. Widać iż przeszedł kilka lub kilkanaście testów przed naszym. Producent podaje iż bateria wytrzymuje ok. 2 godz. Nie wiemy czy nasz testowy egzemplarz po prostu był źle eksploatowany czy też producent lekko zawyżył te dane, jednakże nasza bateria wytrzymywała połowę tego czasu. Musimy zwrócić także uwagę co do precyzyjności dotykowego ekranu. Niekiedy kilkakrotnie musieliśmy powtarzać tą samą czynność np. podczas wpisywania adresu. Ostatnia uwaga to brak wejścia kart pamięci. Jednym użytkownikom może to nie przeszkadzać nam jednak tego dodatku brakowało i postanowiliśmy o tym wspomnieć.

Co do ogólnego podsumowania M400 jesteśmy z niej zadowoleni. Najbardziej przekonuję nas cena, jednak tylko z samą mapą Polski(299,00zł). Ostrzeżenia o fotoradarach, które można samodzielnie dodawać poprzez swojego PC jest to bardzo przydatne podczas podróżowania. Tak jak wcześnie wspomniałem GPS kierowany bardziej do amatorów wycieczek niż zawodowców.

Ponieważ dostaliśmy od państwa kilka maili z swoimi uwagami co do precyzyjności mapy, jeszcze raz stwierdzamy iż w obydwóch testowych nawigacjach S501 oraz M400 mapy naszym zdaniem były poprawne oraz dobrze zaktualizowane. Widzimy wszyscy iż na naszych drogach
dzieje się „pospolite ruszenie”. W bardzo dużym tempie powstają nowe odcinki dróg, nowe ronda czy też następują zmiany organizacji ruchu. Polecamy wejść na stronę producenta http://eu.mio.com/pl_pl/ i bezpłatnie(2 razy w ciągu roku) zaktualizować swoją mapę.

Wraz z Nawigacją Mio Moov M400 w zestawie otrzymamy także:

-Kabel USB,

-Ładowarkę samochodową,

-Ramię do mocowania,

-Płytę z oprogramowaniem.


–>

Dane techniczne
Model
Mio Moov M400
Procesor
Samsung
Taktowanie zegara:
400MHz
Pamięć wewnętrzna RAM
64MB DDR2
Pamięć wewnętrzna ROM
1 GB
Chipset GPS
SiRFStar III wbudowany
Kanały GPS:
20
Wielkość
4.3″
Rozdzielczość:
480 x 272
Orientacja
pozioma
Typ Baterii:
zintegrowana litowo-jonowa
Pojemność Baterii:
720mAh
Wymiary:
Wysokość[mm
80.8
Szerokość [mm]
127.2
Grubość [mm]
18.5
Waga [gr]
152
Sugerowana cena detaliczna
359 ZŁ

Tekst: T.N, fot. www.garbulski.pl
Wszelkie kopiowanie i rozpowszechnianie bez zgody redakcji cartesting.pl zabronione.