Styliści samochodów osobowych mają bardzo ciężki orzech do zgryzienia. Projektując samochody muszą pamiętać, że potencjalnymi klientami będą zarówno mężczyźni jaki i kobiety. Jednak czasem powstają projekty, które są ukierunkowane w stronę płci pięknej. Jednym z takich samochodów był New Beetle posiadający flakonik na kwiatki. Aktualnie mamy niemal pewność, że jednym z bardziej kobiecych aut jest Nissan Micra. „Maluchy” prosto z Japonii pojawiły się w 1982 roku, a ich wewnętrzne oznaczenie to np. K10, 11 itd. W dzisiejszym teście zaprezentujemy najnowszy model Micry posiadającej oznaczenie K13.

Stylistyka

Nowa Micra jest całkowicie inna niż jej poprzednie wersje. Za każdym razem, gdy na rynek wprowadzano nowego „malucha” Nissana, towarzyszyło temu zaskoczenie całkiem nowatorskim podejściem. Micry miały odważną i bardzo ryzykowną stylistykę. Za co były nagradzane w różnego rodzaju plebiscytach. Więc co u licha stało się tym razem?? Nasz Nissan już się nie wyróżnia, nie wzbudza ciekawości, ani zainteresowania. Nie jest brzydki, nie ma samochodów brzydkich, są po prostu zwykłe. Wygląda jak bardzo wygładzona poprzednia wersja. Zaokrąglony mały samochodzik z uroczym przodem. I chyba ten przód właśnie ratuje całość. Chociaż strasznie kojarzy się on z Fiatem. Spoglądając z boku Micra nadal wygląda normalnie , a linia nawiązuje do poprzedniego modelu, jedynie daszek na tylnej części dachu ma nadać dynamiki sylwetce, jednak zupełnie nie spełnia swojego zadania, oprócz miejsca na trzecie światło stopu. Więc nowa Mirca niczym nie zaskoczyła, jedynie tylko brakiem kreatywności stylistów. Czy uroczy przód i zgrabny „tyłeczek” spodobają się Paniom i dzięki temu Micra zaskarbi sobie grono wielbicielek?

Wnętrze

Wnętrze Nissana, to coś o wiele przyjemniejszego dla oka. Jest bardzo nowoczesne i pełne okrągłości, które wzbudzają wrażenie spokoju i przytulności. Panel środkowy niesamowicie ergonomiczny i bardzo prosty w obsłudze. Zegary są czytelne i przyjazne dla oka. W konsoli środkowej pojawiła się nawigacja z dużym ekranem zintegrowana z niezłym systemem audio (z mp3, bluetooth i czytnikiem kart SD). Na pokładzie znalazła się automatyczna klimatyzacja i rozbudowany komputer pokładowy. Ten ostatni jest w stanie przypomnieć kierowcy nawet o ważnych datach np.: urodzin, rocznic itd. Znaczy to, że mimo iż samochód powstał z myślą o kobietach, to na wszelki wypadek dodano coś co ułatwi życie również mężczyznom. Kierownica wspaniale układa się w dłoniach, jest nie duża i obszyta skórą. Znajdującymi się na niej przyciskami możemy sterować radiem, co wydaje się być już standardem w obecnych czasach. To na tyle o elegancji i szyku, bo materiały zastosowane we wnętrzu Micry przyćmiły te superlatywy wymienione powyżej. Zaczynamy odnosić wrażenie, że Nissan bardzo mocno poszedł w cięcia kosztów. Plastiki, którymi wypełniono wnętrze wydają się być gorsze od tych stosowanych przed laty. Fotele nieco zbyt twarde i w ogóle nie „trzymają”, ale mamy podłokietnik, to rzadkość w tej klasie, a niektórzy niemal nie potrafią bez niego prowadzić samochodu. Mimo, iż mamy do czynienia z małym autkiem, mamy w środku sporo miejsca.

Silnik i właściwości jezdne

Nissan na razie oferuje tylko jedną, trzycylindrową jednostkę napędową o pojemności 1198 cm³ (1.2 litra). Moc 80 koni mechanicznych nie zapewni nam wrażeń z jazdy, a 110 Nm wystarczy do ruszenia spod świateł w sposób nie tłumiący ruchu. Mały Nissan jest za to ekologiczny, ponieważ jego emisja CO2 do atmosfery plasuje się na poziomie 115g . Najgorsze jest to, że Micrę trzeba „kręcić”. Maksymalny moment obrotowy osiągamy przy 4000 obr/min, co niejako przedkłada się na spalanie, które nie jest najniższe. Wszystko to za sprawą dziwnie ze stopniowanej skrzyni, która na dodatek nie jest zbyt precyzyjna. Zawsze można wybrać bezstopniową przekładnie CVT. Prowadzi się jak typowe małe autko. Duże lusterka ułatwiają nam wszelkie manewry. Sprytu w miejskiej dżungli dodaje nam bardzo niski promień skrętu wynoszący 4,65 metra. Bardzo łatwo się parkuje, ponieważ Micra została wyposażona w system wspomagania, który mówi nam czy mamy dostateczną ilość miejsca, a czujniki pozwolą uniknąć nieprzyjemności. W trasie raczej najmniejszy z rodziny Nissana nie czuje się zbyt dobrze. Jazda z prędkościami typowo trasowymi wymaga podkręcenia radia, ponieważ silnik, którego kulturę pracy w warunkach miejskich należało by pochwalić. W trasie ma dziwny i uciążliwy dźwięk.

Podsumowanie

Nissan Micra w wersji standardowej kosztuje ok. 38 tysięcy złotych. To sporo, ponieważ większość konkurencyjnych aut można kupić znacznie taniej. Przekonać może nas standardowe wyposażenie, którego w skład wchodzi np.: ABS z EBD, ESP, 6 poduszek powietrznych, elektryka. Za pełną opcję należy szykować ponad 50 tysięcy. Sporo, jednak dostaniemy w małym autku to, czego konkurencja nam nie zaoferuje. Wyobraźmy sobie sytuację, idziemy do salonu, nie mamy pojęcia o silnikach – żaden problem w ofercie jest tylko jeden. Jeśli natomiast chodzi o skrzynię, to do wyboru mamy dwie: manualną lub automatyczną ( bezstopniową). Wyposażenie?? Tu już troszkę więcej, bo do wyboru są aż 3 wersje wyposażeniowe i 5 pakietów opcjonalnych. Dlatego kompletnie nieznająca się osoba idąc do dilera nie będzie miała kłopotów z kupieniem auta. Według nas Nissan Micra to doskonała propozycja dla młodych, niezależnych kobiet chcących swobodnie poruszać się po mieście z trzema koleżankami i niewielkimi zakupami w bagażniku.

Nissan Micra 1.2 – Dane techniczne
Silnik
1.2 (1 198cm3)
Rodzaj paliwa
benzyna
Moc [KW (KM) / przy obr/min]
59 ( 80) / 6000 obr/min
Max.mom. obr. [Nm/obr./min]
110 / 4000-4500
Skrzynia biegów / ilość biegów
manualna / 5
Max.prędkość [km/h]
170
Przyspieszenie od 0-100km/h [s]
13,7
Spalanie podczas Testu:
Tryb miejski[l]
7,9
Trasa[l]
5,5
Cykl mieszany[l]
6,5
Wymiary:
Długość [mm]
3780
Szerokość [mm]
1675
Wysokość [mm]
1525
Rozstaw osi [mm]
2450
Typ nadwozia
hatchback
Ilość miejsc siedzących
5
Pojemność bagażnika [l]
265
Masa własna [kg]
980
Cena wersji bazowej
38 900 PLN
Cena wersji testowej
51 300 PLN


Tekst: Andrzej Radziwanowicz, fot. www.garbulski.pl
Wszelkie kopiowanie i rozpowszechnianie bez zgody redakcji cartesting.pl zabronione.