Renault jest obecnie liderem branży motoryzacyjnej na rynku francuskim. Całkiem dobrze radzi sobie również w całej Europie. Marka skutecznie walczy z konsekwencjami kryzysu, poprzez otwarcie na zapotrzebowania swoich klientów i spore zaangażowanie w projekty. Największą ich inwestycją są działania mające na celu zerwanie z wizerunkiem marki niekoniecznie solidnej. Skuteczności owych działań dowodzą najnowsze projekty – nowoczesne, dopracowane, powołane do życia dzięki nowo skonstruowanym jednostkom napędowym Energy eco2.

W dzisiejszym teście zajmiemy się charakterystyką innowacyjnej chluby Renault oraz auta, w które zostało obdarzone „energetycznym” sercem. Jest nim siedmio-osobowy model Scenica III generacji, którego premiera miała miejsce na Salonie Samochodowym w Genewie w 2009 roku. Scenic jest minivanem skompresowanym w nadzwyczajny sposób – do jego głównych zalet należy spora przestrzeń pasażerska i zasobny bagażnik. Scenic, a w zasadzie Grand Scenic jest przedstawicielem aut niezwykle funkcjonalnych i niezawodnych niemal w każdej sytuacji.
Najnowsza generacja, podobnie jak poprzednicy powstała na podstawie modelu Megane. W teście bierze udział wyjątkowa wersja uświetniona obecnością prestiżowej marki Bose.

Stylistyka

Scenic trzeciej generacji upodobnił się pod względem stylistycznym do flagowego modelu Laguna i atrakcyjnego Megane. Zgodnie z zamysłem zaprojektowano przód auta, którego cechami charakterystycznymi są klosze reflektorów, osłona chłodnicy oraz dość krótka maska i szyba czołowa o znacznej powierzchni. Nadwozie pokryto czarnym lakierem, a jego urozmaiceniem są m.in. chromowane klamki i przyciemnione szyby. Elementem, który w znacznym stopniu rzutuje na prezencję auta są siedemnastocalowe, finezyjne felgi ze stopu metali lekkich. Pomimo faktu, że auto reprezentuje segment minivanów, nie można zarzucić mu bezkształtności.

Bryłę nadwozia akcentuje wymowna linia dachu. Tył auta został zaprojektowany w sposób będący kompromisem pomiędzy prezencją, a funkcjonalnością. Nie należy do szczególnie urokliwych, ale jest to rekompensowane za sprawą użytecznego wnętrza. Przymykając oko na ten jeden szczegół, bez namysłu można uznać, że testowany Scenic jest w pełni wartościowym, atrakcyjnym i nowoczesnym pojazdem.

Wnętrze

W testowanym modelu Scenica nie da się nie zauważyć powiewu świeżości, dzięki czemu zaoferowano klientom marki zupełnie nową jakość i estetykę. Połacie bezkształtnego i „gołego” plastiku dominujące w poprzedniku zostały wyeliminowane z wnętrza auta. Deskę rozdzielczą zaprojektowano w finezyjny sposób, a cała aranżacja kokpitu przyczyniła się do wzrostu ergonomii. Renault nie zrezygnowało jednak z -nie dajmy się oszukać – przeciętnie wyglądających plastików, natomiast ich forma i rozmaite detale skutecznie niwelują efekt tandety z jaką można było się spotkać kilka lat temu. Obecnie kokpitowi nadano współczesnego stylu, co uzewnętrzniają nie tylko profile plastików, ale również zasobność wyposażenia, nowoczesnych gadżetów i zdobiących detali. Wszystko razem prezentuje się naprawdę przyzwoicie. Za ten efekt odpowiedzialne są m.in. srebrne plastiki, panele z połyskującego czarnego plastiku i skóra pokrywająca kierownicę, dźwignię zmiany biegów, fotele i boczki drzwi.

Największym atutem minivana jest oczywiście przestrzeń. Kabina pasażerska testowanego egzemplarza mieści maksymalnie siedmiu pasażerów, a dzięki wszechstronnej regulacji foteli, dość wysokiej linii dachu i właściwego zagospodarowania wolnej przestrzeni nie ma powodu do narzekania na brak swobody. Wnętrze auta jest niczym lego – fotele składają się i przesuwają do granic możliwości. Tylnych dwóch możemy się w ogóle pozbyć, co stwarza znacznie większe możliwości wygodnej podróży, bądź przewiezienia znacznej ilości bagażu. Fotele Scenica, oprócz wszechstronnej regulacji zapewniają również wygodną pozycję, dobre trzymanie boczne, bezpieczeństwo. Pojemność bagażnika wynosząca od 645 do 2050 l. nie pozostawia żadnych wątpliwości, co do funkcjonalności modelu. Za tą cechę odpowiadają również liczne schowki, kieszenie, uchwyty na napoje i stoliki lotnicze. Scenic staje się tym samym wymarzonym pojazdem dla licznej rodziny, która wolne chwile spędza na podróżowaniu.
Scenic zasługuje na miano auta komfortowego nie tylko ze względu na cechy, o których przyszło mówić wyżej.

Testowana wersja, to bardzo zasobna w nowoczesne technologie i wygody edycja urozmaicona sprzętem audio marki Bose słynącym z niesamowitej jakości dźwięku. Oprócz fenomenalnego zestawu muzycznego w aucie znajdziemy m.in. kolorowy, wielofunkcyjny ekran LCD wykonanym w technologii TFT z możliwością indywidualnych ustawień, bardzo czytelny i estetyczny komputer pokładowy (niestety ze względu na umiejscowienie wymagający przyzwyczajenia podobnie jak cyfrowy wskaźnik prędkości), nawigację satelitarną, dach panoramiczny, dwustrefową klimatyzację automatyczną z czujnikiem zanieczyszczenia, tempomat i ogranicznik prędkości, system wspomagania parkowania tyłem wraz z kamerą cofania oraz funkcją stale wskazującą kierunek ruchu auta) a także automatyczny hamulec postojowy, elektryczne, zmienne wspomaganie układu kierowniczego, elektrycznie sterowane, składane ręcznie i podgrzewane lusterka boczne , Kartę Renault ze zdalnym sterowaniem centralnego zamka drzwi, system Isofix, system Follow me Home oraz bogaty pakiet bezpieczeństwa oraz system kontroli toru jazdy ESP z funkcją korekty podsterowności i układem zapobiegającym poślizgowi kół ASR.

Renault Scenic jest naprawdę solidną i przykuwającą wzrok propozycją francuskiego koncernu. Jednakże muszę stwierdzić, że żaden opis nie odda w pełni zachwytu jaki towarzyszy osobom mającym okazję z niego korzystać.

Silnik i właściwości jezdne

Pod maską Scenica znajduje się sygnowana oznaczeniem eco2 jednostka diesla wspomagana turbosprężarką, która z 1,6 l pojemności generuje moc 130 KM dostępną już od 1500 0br./min. W rzeczywistości zapał auta i chęć do współpracy jest odczuwalny, zwłaszcza na drogach szybkiego ruchu, podobnie jest z elastycznością, dzięki której auto reaguje dosyć żwawo niemal w każdej sytuacji. Czego więcej można by oczekiwać od silnika o takiej specyfikacji?
Niestety masa minivana i gabaryty odrobinę hamują ten potencjał, co możemy zauważyć m.in. przy wyprzedzaniu, gdy liczą się sekundy. Wysoki środek ciężkości również nie sprzyja osiąganiu znacznych prędkości – auto jest podatne na boczne wiatry nie wpływające zbyt dobrze na poczucie bezpieczeństwa.
Renault odznacza się na tle konkurencji bardzo dobrym prowadzeniem, za sprawą elektrycznego, zmiennego wspomagania układu kierowniczego oraz poprawnym tłumieniem nierówności dzięki zawieszeniu w dużej mierze nastawionemu na komfort.

Oznaczenie ECO to nie tylko maksymalne wyciśnięcie jednostki napędowej, ale także stosowne ograniczenie spalania. Co prawda, dane podawane przez producenta są raczej mrzonką, jednak stosując się do przepisów w cyklu pozamiejskim można osiągnąć wynik poniżej 6 l/100 km. W mieście apetyt na paliwo oscyluje w granicach 8,4 -9,2 l. Co ciekawe, taką wartość można zaobserwować również na trasie, gdy wysokie prędkości skłaniają silnik do ciężkiej pracy.
Silnik Renault eco2 jest również przyjazny środowisku, jego nowoczesna konstrukcja przyczyniła się do ograniczenia emisji szkodliwego dwutlenku węgla. Auto spełnia normę EURO5. W projekcie wykorzystano ponadto tworzywa pochodzące z recyklingu.

Podsumowanie

Renault Grand Scenic jest pojazdem o indywidualnym charakterze, które aspiruje na wiernego członka rodziny. Auto jest bardzo funkcjonalne i komfortowe, skierowane do konkretnych odbiorców, którzy nie stronią od wymagań. Atutem skłaniającym do zainteresowania się francuskim produktem jest również niebanalna prezencja i względna oszczędność jeżeli chodzi o codzienną eksploatację. Niestety testowana, bardzo ciekawa i zasobna wersja Bose Edition nie należy do tanich. Auto wycenione zostało na 98 250 zł.

Renault Grand Scénic Bose® Edition 1.6 dCi 130 KM – Dane techniczne
Silnik1.6 dCi (1598 cm³)
Rodzaj paliwa olej napędowy
Moc [KW (KM) / przy obr/min]96 (130) / 3750
Max.mom. obr. [Nm/obr./min] 320 / 1750
Skrzynia biegów / ilość biegów manualna / 6
Max.prędkość [km/h] 195
Przyspieszenie od 0-100km/h [s] 11,1
Spalanie podczas Testu:
Tryb miejski[l] 8,4
Trasa[l] 6,0
Cykl mieszany[l] 7,6
Wymiary:
Długość [mm] 4560
Szerokość [mm] 1845
Wysokość [mm] 1645
Rozstaw osi [mm] 2770
Typ nadwozia Mini van
Ilość miejsc siedzących 7
Pojemność bagażnika [l] 645/2050
Masa własna [kg] 1534
Cena wersji bazowej76 350 PLN
Cena wersji testowej98 250 PLN

Tekst: Olga Sawska, fot. Paweł Garbulski
Wszelkie kopiowanie i rozpowszechnianie bez zgody redakcji cartesting.pl zabronione.