Renault Kangoo – wszystko zaczęło się w 1997 roku kiedy to na salonie w Genewie został zaprezentowany prototyp o nazwie Pangea. W tym samym roku zostało wprowadzone do produkcji seryjnej jak również do sprzedaży. Od pierwszej chwili Kangoo zyskało sobie wielu zwolenników. Nowoczesna linia, przestronne wnętrze i niskie koszty eksploatacji skusiły wielu potencjalnych klientów powiększając liczbę zwolenników tej marki. Kangoo duchem przypominające poczciwego Renaulta 4L dzięki swoistej stylistyce charakteryzującej się dużymi elementami typu: przednie i tylne światła, drzwi, szyby tylnych drzwi został nazwany żartobliwie „wesołym autem”.

W 2003 roku pojawiła się druga generacja Kangoo, czy też model po face liftingu – jak zwał tak zwał ale spory na ten temat nadal nie ustają. Nowy wygląd dotyczył przodu auta, nowych błotników i świateł z czarnym wykończeniem, osłon nadkoli i bocznych listew. Wprowadzono również do gamy auto z napędem na cztery koła. I to na co z pewnością wierni użytkownicy poczciwych „Kangurów” musieli czekać aż do 2008 roku – pojawienie się zupełnie nowego auta jakim był nowy model Renault Kangoo Express. Auto zupełnie odbiegające stylistyką od poprzednich modeli mogące wprowadzić duże zamieszanie na rynku aut dostawczych.

Stylistyka

Stylistyka nowego Kangoo odznacza się nowoczesną, ekspresyjną linią. Krótki, mocny przód sprawia wrażenie auta o dużo większych gabarytach. Zasiadając na fotelu kierowcy czy to pasażera wrażenie to w nas narasta, a to za sprawą przestronnej kabiny, wysokiej pozycji foteli czy licznym schowkom. Panoramiczna przednia szyba w stylu aut MPV korzystnie wpływa na właściwe oświetlenie wnętrza. Nowe Kangoo mierzy sobie 4,21m co pozwoliło na optymalizację przestrzeni ładunkowej, która w zależności od wersji liczy sobie 3÷3,6m3 i bez problemu pomieści standardową euro paletę. Przesuwane drzwi boczne oraz asymetrycznie dzielone drzwi tylne ułatwiają dostęp do przestrzeni ładunkowej.

Wnętrze

I tu kolejne miłe zaskoczenie. Nowy design, intuicyjna obsługa wszelkiego rodzaju przycisków czy pokręteł sprawia, że nie czujemy się zagubieni, wręcz przeciwnie już przy pierwszym spotkaniu czujemy się jak u siebie. Pozycja kierowcy dość wygodna, bardzo dużo miejsca zapewniające pełną swobodę ruchów. Dźwignia zmiany biegów umieszczona na desce rozdzielczej powoduje, że komfort prowadzenia jest podobny jak w aucie osobowym. Ilość schowków w tym aucie zadowoli najbardziej wybredną kobietę i nie tylko – począwszy od centralnego modułu pozwalającego mieć pod ręką niezbędne akcesoria, po centralny schowek mieszczący dokumenty formatu A4, półkę nad przednią szybą na większe przedmioty a skończywszy na zamykanym schowku o pojemności 15 litrów, który z łatwości pomieści notebooka. Również centralny podłokietnik jest wyposażony w funkcję schowka. Oczywiście trzeba tu zauważyć, że nie wszystkie te schowki występują w każdej wersji wyposażenia.

W naszym egzemplarzu testowym srebrna wstawka na konsoli centralnej i obwoluty nawiewów w bardzo gustowny i subtelny sposób przełamują hektary czarnego, smutnego plastiku na kokpicie. W czasie długich podróży czas nam umili radioodtwarzacz CD MP3 z dodatkowym wejściem (również z technologią Bluetooth).W testowym egzemplarzu zadbano również o wygląd i funkcjonalność przestrzeni ładunkowej. Została ona wykończona w systemie TAPLUX a na podłodze znalazła się wykładzina z tworzywa.

Silnik i właściwości jezdne

Nasz egzemplarz testowy został wyposażony w silnik wysokoprężny o pojemności 1500cm3 i mocy 85KM. Jest to dobry kompromis pomiędzy osiągami i poziomem zużycia paliwa. Silnik o tej mocy z powodzeniem zadowoli się niecałymi pięcioma litrami oleju napędowego na sto kilometrów w mieszanym cyklu jazdy, zapewniając przy tym wystarczającą dynamikę jazdy oraz poczucie bezpieczeństwa na drodze. Sprint do 100km/h zajmuje temu autu 16 sekund, ale w końcu nie jest to auto sportowe. Silnik naszego egzemplarza podobnie jak silnik 1.5 dCi 75KM zaliczane są do klubu „eco2”. Co to znaczy??? Już wyjaśniam – są to silniki, które utrzymują emisję CO2¬ na poziomie 140 g/km lub niższym. Ponadto zakład produkcyjny otrzymał certyfikat ISO 14 001, samochody z gamy Kangoo zawierają ponad 11% tworzyw sztucznych pochodzących z odzysku, a 95% ich masy będzie się nadawać do recyklingu po wycofaniu z eksploatacji. Wszystkie te czynniki sprawiają, że nowy „Kangur” Express jest samochodem zarówno ekonomicznym jak również ekologicznym.
Idąc wątkiem ekologii nie możemy zapomnieć o planowanym debiucie jesienią tego roku Kangoo Z.E. – czyli napędzanego 60 konnym silnikiem elektrycznym. Zasięg takiego auta będzie wynosił 170 kilometrów, a czas ładowania w granicach 6 do 8 godzin.

Nowe Kangoo posiada zupełnie nową płytę podłogową co sprawia, że prowadzi się stabilnie i pewnie zachowuje się na drodze również przy większych prędkościach i nierównościach na drodze. Co najważniejsze waga czy ilość ładunku jaką przewozimy nie ma istotnego wpływu na te właściwości. Układ kierowniczy jest precyzyjny, zmienne elektryczne wspomaganie sprawia, że samochód jedzie tam gdzie my chcemy a nie odwrotnie. Ciasne zakręty pokonuje stabilnie i precyzyjnie bez oznak jakiejkolwiek nadsterowności jak to bywa w przypadku takich aut.

Podsumowanie

Nowy Renault Kangoo Expres z pewnością zadowoli najbardziej wybrednych i wymagających klientów zarówno pod względem stylistycznym, wyposażenia oraz technologicznym. Niestety co za tym idzie – za to wszystko producent każe nam słono zapłacić i to właśnie jest jego główny minus. Jeżeli mamy traktować to auto jako dostawcze to nie wypada najlepiej cenowo na tle konkurencji chociażby Citroena Berlingo czy Peugeota Partnera. Oczywiście poczciwy „Kangur” ma grono swoich wiernych użytkowników, dla których ten fakt nie ma najmniejszego znaczenia.

Renault Kangoo Express 1.5 dCi – Dane techniczne
Silnik1.5 dCi (1461 cm3)
Rodzaj paliwa olej napędowy
Moc [KW (KM) / przy obr/min]63 (85) / 1750
Max.mom. obr. [Nm/obr./min] 200 / 1750
Skrzynia biegów / ilość biegów manualna / 5
Max.prędkość [km/h] 158
Przyspieszenie od 0-100km/h [s] 16
Spalanie podczas Testu:
Tryb miejski[l] 6,0
Trasa[l] 4,8
Cykl mieszany[l] 5,9
Wymiary:
Długość [mm] 4213
Szerokość [mm] 1829
Wysokość [mm] 1799
Rozstaw osi [mm] 2697
Typ nadwozia Furgon
Ilość miejsc siedzących 2
Pojemność bagażnika [m3] / [kg] (długość, szerokość, wysokość) 3 / 650 (1731, 1223, 1188)
Masa własna [kg] 1248
Cena wersji bazowej45 477 PLN
Cena wersji testowej56 667 PLN

Tekst: Daniel Duda, fot. Paweł Garbulski
Wszelkie kopiowanie i rozpowszechnianie bez zgody redakcji cartesting.pl zabronione.