Istotnym aspektem skutecznej sprzedaży jest posiadanie w swojej ofercie praktycznego auta rodzinnego. Nie musi być to jednak jałowy mini van z małym silnikiem lub nieproporcjonalne kombi. Największe grono potencjalnych klientów można znaleźć właśnie w tej grupie społecznej, dlatego też proponując produkt dostosowany do potrzeb głowy rodziny warto pamiętać, że nie tylko funkcjonalność jest kartą przetargową. Tą myślą kierował się producent francuskich samochodów – koncern Renault. Zaproponował Lagunę Grandtour skupiającą w sobie wiele pobocznych zalet, które mogą przyczynić się do wzrostu zainteresowania.

Francuz z przed dekady pomimo znacznej popularności spotykał się z rozbieżnymi zdaniami na swój temat. Lagunie nie bez powodu zarzucano awaryjność i tendencyjny wygląd. Producent wprowadzając trzecią generację modelu, którego premiera miała miejsce w 2007 roku we Frankfurcie za cel obrał zerwanie z niechlubną przeszłością zapowiadając wielką rewolucję. O tym czy udało się przezwyciężyć stereotypy dowiemy się dopiero za kilka lat. Dzisiaj, po czterech latach od premiery wiadomo już, że modele z dwulitrowym silnikiem turbo diesla zbierają pozytywne opinie na swój temat.

Nowa przedstawicielka marki odziedziczyła jednak pewną niezastąpioną cechę – komfort.

Stylistyka

W niedalekiej przeszłości nową Lagunę, która i tak zrobiła spory rumor na rynku poddano face liftingowi. Zmiany, jeżeli chodzi o nadwozie co prawda są ledwo dostrzegalne. Objęły bowiem tylko przedni zderzak, który niestety stracił na harmonii. Lekkie odświeżenie miało zapewne poprawić pewne stylistyczne niedociągnięcia, nadać charakteru jednak wydaje się, że w przypadku Laguny było to zupełnie niepotrzebne. Modernizacji poddano również kilka detali we wnętrzu auta.

Pomijając te fakty Lagunę Grandtour można uznać za auto proporcjonalne i atrakcyjne pod względem stylistycznym. Wszystko za sprawą wymownych linii nadwozia i odważnych kształtów. Drapieżny temperament testowanego Renault podkreślają nowoczesne reflektory soczewkowe z magnetyzującymi „brewkami” oraz srebrne relingi dachowe. Współczesna linia nadwozia, efektowne przetłoczenia i indywidualny charakter auta przyciągnęły już wzrok rzeszy klientów.

Potencjalny klient dealera Renault może przebierać w siedmiotonowej gamie barw dostępnych dla modelu Laguna. W standardzie, w wersji Tech Run otrzymuje szesnastocalowe, estetyczne obręcze aluminiowe, boczne listwy ochronne i klamki w kolorze nadwozia, chromowaną listwę wokół bocznych szyb, czarne klosze reflektorów przednich z chromowanym, wykończonym na matowo obramowaniem oraz eliptyczne reflektory halogenowe. Wszystkie te detale kreują indywidualny wizerunek auta.

Wnętrze

Ogromne uznanie należy się projektantom za aranżację wnętrza i ogrom pracy jaki został w nią włożony. Laguna jest jednym z aut, których cena nie przeraża, a jakość wykonania wręcz zachwyca. W projekcie użyto wysokiej jakości miękkich i dokładnie spasowanych plastików, które urozmaicono materiałem przypominającym aluminium. Znalazło się również miejsce dla eleganckiej skóry pokrywającej po części fotele, kierownicę i dźwignię zmiany biegów. Deskę rozdzielczą o finezyjnym kształcie wypełniono intuicyjnymi przyciskami i pokrętłami odpowiadającymi za funkcjonowanie radia i klimatyzacji. W centrum panelu środkowego wygospodarowano miejsce dla kolorowej nawigacji satelitarnej z interfejsem w języku polskim, którego obsługa odbywa się przy pomocy panelu przycisków znajdujących się w tunelu środkowym tuż za dźwignią zmiany biegów.

Sportową trójramienną kierownicę wyposażono w przyciski funkcyjne ogranicznika prędkości oraz zgrabne przełączniki ułatwiające obsługę auta. Niestety, aby faktycznie ułatwiały obsługę wymagane jest przyzwyczajenie. Estetyczne wskaźniki prędkości i obrotów urozmaicono chromowaną obwódką. Pomiędzy nimi wygospodarowano miejsce dla komputera pokładowego informującego o stanie technicznym auta, który potrafi m.in. obliczyć zasięg paliwa. Uwagę zwrócić należy na pokrętło odpowiedzialne za światła. Lauguna oferuje „program auto”, którego zadaniem jest włączanie i wyłączanie świateł. Rozwiązanie to oczywiście jest bardzo pożądane, jednak niestety w tym wypadku możemy załapać się na mandat. Dlaczego? W modelu Renault brakuje świateł do jazdy dziennej, a co za tym idzie „mózg” pojazdu włącza światła dopiero po zapadnięciu zmroku.

W modelu Laguna, zwłaszcza w wersji Grandtour na wielkie uznanie zasługuje przestrzeń pasażerska. Auto umożliwia swobodne poruszanie się autem z kompletem pasażerów, przy czym żaden z nich nie powinien narzekać na brak miejsca. Za komfort jazdy odpowiedzialne są również perfekcyjnie wyprofilowane fotele, zapewniające doskonałe trzymanie boczne i bezpieczeństwo. Siedziska posiadają wszechstronną regulację manualną. Wygodę wspiera obecność funkcjonalnych podłokietników (przedni ze schowkiem, tylny z uchwytami na kubki) oraz sporej ilości schowków.
Bagaże, niezależnie od rozmiarów i kształtów pomieści niezrównany bagażnik, którego pojemność w standardzie wynosi 508l. Przewożenie przedmiotów o jeszcze większych gabarytach umożliwia składana i dzielona tylna kanapa, dzięki której przestrzeń bagażowa wzrasta do 1593 l.

Renault Laguna w bogatej wersji Tech Run w standardzie zostaje wyposażona w elektroniczny hamulec postojowy, czujnik światła i deszczu, dwustrefową klimatyzację automatyczną z czujnikiem zanieczyszczeń, elektrycznie podnoszone szyby przednie i tylne sterowane impulsowo, z zabezpieczeniem przed przecięciem palców, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, funkcję Easy-Break umożliwiającą błyskawiczne złożenie tylnej kanapy, kartę Renault ze zdalnym sterowaniem, nawigację renomowanej marki TomTom, radioodtwarzacz 3D Sound by Arkamys z bluetooth’em i zestawem ośmiu głośników, oraz złącze cyfrowe typu Audio Connection Box (gniazdo USB i jack). Oprócz tego klient Renault otrzymuje bogaty pakiet bezpieczeństwa biernego i czynnego w skałd którego wchodzą system stabilizacji toru jazdy ESP, sześć poduszek powietrznych oraz system zapobiegający kolizji odpowiedzialny za włączenie świateł awaryjnych w przypadku nagłego hamowania oraz odblokowujący drzwi w przypadku kolizji.

Silnik i właściwości jezdne

Pod maską testowanego egzemplarza Laguny znalazła się dwulitrowa jednostka diesla wspomagana turbiną generująca przyzwoitą moc 130 KM, dzięki czemu możemy uznać ją za bardzo dobry kompromis łączący dynamikę i minimalizujący niepożądane efekty eksploatacji. Moment obrotowy wynoszący 320 Nm przy 2000 obr/min daje możliwość pełnego wykorzystania potencjału auta. Za sprawą takiej specyfikacji, zarówno w warunkach miejskich jak i pozamiejskich czujemy się komfortowo, ze względu na swobodę poruszania się, bezstresowe wyprzedzanie i sprytne przemieszczanie się w korku. Auto rozpędza się do pierwszej setki w 10,8 sek, co w dzisiejszych czasach może nie jest szczególnym dokonaniem, jednak w zupełności wystarcza do łamania ograniczeń prędkości. Potwierdza to maksymalna prędkość sięgająca 202 km/h, co w przypadku Laguny w wersji kombi oznaczonej nazwą Grandtour jest zadowalającym wynikiem.

O komfort podróżowania dba zawieszenie o nieprzesadnie miękkich nastawach, niwelujących nieprzyjemności wynikające z jazdy po polskich drogach. Jednostka napędowa płynnie współpracuje z sześciobiegową skrzynią mechaniczną. Testowana Laguna za sprawą umiarkowanego apetytu na paliwo może w tej konkurencji rywalizować z niejednym „zielonym”, czyli pojazdem o niskim poziomie zużycia paliwa i ograniczonej emisji spalin. Auto podczas naszych wymagających testów charakteryzowało się spalaniem na poziomie zbliżonym do danych podawanych przez producenta.

Podsumowanie

Testowana Renault Laguna w nadwoziu typu kombi, w wersji wyposażenia Tech Run oraz przyjaznym portfelowi silnikiem diesla pod maską została wyceniona przez producenta na kwotę ok 90 000  zł. Jest to kwota, którą da się przegryźć, ze względu na to, że w zamian za nią otrzymujemy naprawdę porządne auto – komfortowe, oszczędne i zasobnie wyposażone. Zadowala również wygląd Laguny, dynamika jazdy i jakość wykonania. Wszystko to i jeszcze więcej kryje się w rodowodzie Francuza. Laguna ma być ponadto przełomem w kwestii bezpieczeństwa. Jeśli faktycznie zerwie z wizerunkiem auta awaryjnego, okaże się propozycją idealną. A więc – zapraszamy do wizyty w salonie!

Renault Laguna III Grandtour Tech Run 2.0 dCi 130 – Dane techniczne
Silnik2.0 dCi (1995 cm³)
Rodzaj paliwa olej napędowy
Moc [KW (KM) / przy obr/min]96 (130) / 4000
Max.mom. obr. [Nm/obr./min] 320 / 2000
Skrzynia biegów / ilość biegów manualna / 6
Max.prędkość [km/h] 202
Przyspieszenie od 0-100km/h [s] 10,8
Spalanie podczas Testu:
Tryb miejski[l] 7,6
Trasa[l] 5,5
Cykl mieszany[l] 6,4
Wymiary:
Długość [mm] 4803
Szerokość [mm] 1811
Wysokość [mm] 1445
Rozstaw osi [mm] 2756
Typ nadwozia kombi
Ilość miejsc siedzących 5
Pojemność bagażnika [l] 508
Masa własna [kg] 1427
Cena wersji bazowej85 400 PLN
Cena wersji testowej89 620 PLN

Tekst: Olga Sawska, fot. Paweł Garbulski
Wszelkie kopiowanie i rozpowszechnianie bez zgody redakcji cartesting.pl zabronione.