Glamour

W dzisiejszym artykule cofniemy się w czasie do kultowych lat 60, owianych obecnie słodkimi wspomnieniami o beztrosce, eleganckich salonach, wytwornej muzyce i fenomenalnej motoryzacji. Zbliżymy się do artyzmu i magii jaką kształtował ówczesny rys ideologiczny uzewnętrzniający się w każdej dziedzinie życia. W 1959 roku na rynku motoryzacyjnym pojawił się zupełnie wyjątkowy, klasycznej urody produkt, który wzbudził miłość niejednego potomka burżuazji. Cudowne lata sześćdziesiąte zapisały się w naszej pamięci między innymi ze względu na wielkie odkrycia technologiczne. W roku 1960 udało się wynaleźć laser, odbyto pierwszą podróż w kosmos, wprowadzono telewizję satelitarną, a także miał miejsce pierwszy przeszczep serca. Na ten czas datuje się również premierę eleganckiego Francuza – modelu Floride urzekającego swoją urodą i klasą. Ten model niestety prędzej zobaczymy w muzeach motoryzacji aniżeli na polskich drogach. Koncern Renault odwołuje się obecnie do owej ikony stylu i na jej podstawie przedstawia unowocześnioną wersję Megane CC sygnowaną oznaczeniem Floride będącą połączeniem futuryzmu i modowego kunsztu lat 60. Testowane auto jest reprezentantem zmysłowej, limitowanej serii liczącej zaledwie 1200 egzemplarzy.

Stylistyka

Renault Megane CC w limitowanej wersji Floride jest naprawdę magnetyzujący. Przyznać trzeba, że kradnie serca większości kobiet podążających za modą, co więcej podoba się również ich mężom. Płynna, nowoczesna sylwetka auta pokryta została lakierem w kuszącym odcieniu kości słoniowej i ozdobiona listwami w kolorze chromu. Doskonałym kontrastem dla nadwozia jest rozkładany elektrycznie, szklany dach. Elementem nawiązującym do stylu retro są siedemnasto calowe felgi ze stopu metali lekkich barwą zgrane z karoserią auta. Dynamiczna linia nadwozia, sportowy, nowoczesny charakter i elementy nawiązujące do stylu lat 60 kształtują naprawdę atrakcyjny produkt o intrygującym stylu.

Megane CC jest kabrioletem sporych gabarytów, ale pomimo tego faktu wizjonerzy zadbali o proporcje. Auto jest bardzo zgrabne i urokliwe. Futurystyczna wizja uzewnętrznia się przede wszystkim w wyglądzie – smukłej linii załamanej odważnymi, geometrycznymi kształtami, wrogo zerkających reflektorach, nisko osadzonej szybie przedniej i apetycznemu tyłowi. Nadwozie auta ozdobiono ekstrawaganckimi emblematami Floride. Fascynujący image francuskiego modelu kusi dusze potencjalnych nabywców i oczarowuje temperamentem.

Wnętrze

Lekka i za razem intrygująca aranżacja wnętrza Megane CC w specjalnej wersji nawiązuje stylem do uznanego modelu z lat 60. Projektanci postawili na ekstrawaganckie barwy. Tapicerka w kolorze intensywnej czerwieni i kontrastującej z nią kości słoniowej pobudza wyobraźnię. Podróży Megane CC Floride towarzyszy błogość i pogoń za marzeniami. Bez dwóch zdań testowany model przyciąga uwagę swoim wyjątkowym i może nawet kontrowersyjnym charakterem. Nie da się zapomnieć w żaden sposób o unikalnym wizerunku i niesfornym duchu jaki przeszczepiono z osobliwego Floride. Renault powraca do historii, wskrzesza niepowtarzalnego przodka i na nowo tworzy legendę.

W projekcie Megane może i nie użyto najlepszej jakości materiałów, ale w tym wyjątkowym egzemplarzu nie chodzi przecież o cechy standardowo oceniane przez kupującego a o specyficzny charakter, harmonię i specyficzny styl. To właśnie on jest kartą przetargową limitowanej edycji rodem z lat 60. Nowoczesne i sportowe wnętrze klasycznego Megane zostało urozmaicone rewelacyjną grą barw kreującą indywidualny wizerunek.
W kokpicie niemal w każdym miejscu możemy znaleźć emblematy Floride. Wnętrze urozmaicają ponadto akcenty w kolorze aluminium oraz skórzane pokrycia siedzeń, kierownicy oraz dźwigni zmiany biegów. Cyfrowy wskaźnik prędkości, ekran nawigacji satelitarnej Carminat TomTom, komputer pokładowy, tempomat, gniazda usb i aux-in oraz dwustrefowa klimatyzacja automatyczna zdradzają autentyczny wiek auta.

Renault Megane CC należy do kabrioletów oferujących zadowalającą ilość miejsca. Ciężko tu mówić co prawda o przestrzeni i swobodzie ruchów, ponieważ nisko osadzony dach skutecznie ją ogranicza – ale przecież właśnie za ten styl cenimy auta tego typu. Przedni rząd siedzeń w zasadzie spełnia całkowicie wymagania podróżujących.
Z tyłu oczywiście jest skromnie, ale ważne że pojazdem może podróżować więcej niż dwie osoby. Bagażnika prawie że nie ma, ponieważ znaczną ilość miejsca zajmuje składany elektrycznie dach. Jeżeli już poruszyliśmy tą kwestię warto wspomnieć, że owy dach składa się w sposób płynny i wymiernie cichy. Niestety sam proces składania/zamykania trochę trwa.
Fotele auta – jak przystało na rasowego sportowca zapewniają perfekcyjną pozycję za kierownicą i trzymanie boczne. Wygodę podróżowania poprawiają elementy takie jak dobrze wyprofilowany podłokietnik. Niestety da się odczuć ograniczoną liczbę schowków.

W wyposażeniu standardowym Megane CC Floride znajdziemy szereg udogodnień, nowoczesnych technologii i elementów dekoracyjnych. Kluczowymi elementami są system kotroli toru jazdy ECS, elektryczne zmienne wspomaganie układu kierowniczego, karta Renault Hands Free, funkcja Follow Me Home oświetlająca drogę do domu, czujnik deszczu, elektrycznie sterowanie i składane lusterka zewnętrzne, system Easy Entry ułatwiający dostęp do tylnych miejsc, przyzwoitej klasy radioodtwarzacz z Bluetooth i Audio Connection Box,nawigacja satelitarna Carminat TomTom z mapą Europy, system wspomagania parkowania tyłem oraz pełen pakiet bezpieczeństwa zawierający sześć poduszek powietrznych oraz systemy zapobiegające urazom.
Pod tym względem oczywiście auto jest z krwi i kości przedstawicielem XXI stulecia. Doskonałe wyposażenie umilające i ułatwiające korzystanie z pojazdu oraz dynamiczny wygląd są podstawą tworzenia równej konkurencji dla rywali.

Silnik i właściwości jezdne

Wiatr we włosach poczujemy dzięki 1,4 litrowej, turbo benzynowej jednostce generującej moc 130 KM. Auto z tak sporym stadkiem rozpędza się do pierwszej setki w nieco ponad 10 sekund. Wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się na 200 km/h. Wyniki testu sprawnościowego są zadowalające, zwłaszcza gdy nasz hardtop znajduje się na właściwym miejscu, czyt. nie dopuszcza do wnętrza oszalałych mas powietrza, których nie sposób zatrzymać żadnymi owiewkami. Zamknięte szyby też raczej nie pomogą. Niestety to mankament większości kabrioletów. W trasie owszem doświadczymy niesamowitych emocji i powiewu świeżości, ale kolejny dzień raczej spędzimy w łóżku z bólem uszu. Megane CC daje nam z kolei możliwość na przykład łapania promieni słońca w korku. Ale nie o tym. Auto w praktyce posiada ponadprzeciętne możliwości. Spora moc i stosunkowo niewielkie zużycie paliwa (około 8,5 l w cyklu mieszanym) czynią z niego prawdziwego kompana, który nie marudzi w długi trasach, a ponadto sam swoim jestestwem sprawia przyjemność. Silnik współpracuje z sześciobiegową mechaniczną skrzynią biegów. Cechuje go wysoka elastyczność i kulturalna praca. Zawieszenie auta jest bardzo miękkie, dzięki czemu skutecznie tłumi nierówności nawierzchni, ale niestety są też minusy. Szybka jazda po ostrych zakrętach przyczynia się do ograniczenia zaufania systemom wspomagających stabilność jazdy.

Podsumowanie

Renault Megane CC Floride jest autem tak wyjątkowym, że można go powierzyć tylko i wyłącznie w ręce wyjątkowych, pełnych energii i przebojowych kierowców. Doskonale odzwierciedla osobowość idealistów, marzycieli i optymistów. Przyciąga uwagę swoim barwnym designem i bogactwem nowoczesnych technologii. Jest po prostu jedyne w swoim rodzaju. Megane Coupe Cabriolet w wersji podstawowej wyceniony został na niespełna 100 tyś. zł Wersja specjalna wymaga dopłaty. Ostateczny koszt testowanego egzemplarza to 104 990 zł

Renault Megane CC Floride 1.4 TCe 130 KM - Dane techniczne
Silnik1.4 TCe (1390 cm³)
Rodzaj paliwa benzyna
Moc [KW (KM) / przy obr/min]96 (130) / 5500
Max.mom. obr. [Nm/obr./min] 190 / 2250
Skrzynia biegów / ilość biegów manualna / 6
Max.prędkość [km/h] 200
Przyspieszenie od 0-100km/h [s] 10,7
Spalanie podczas Testu:
Tryb miejski[l] 10,2
Trasa[l] 5,9
Cykl mieszany[l] 8,5
Wymiary:
Długość [mm] 4485
Szerokość [mm] 1811
Wysokość [mm] 1434
Rozstaw osi [mm] 2609
Typ nadwozia kabriolet
Ilość miejsc siedzących 4
Pojemność bagażnika [l] 417
Masa własna [kg] 1500
Cena wersji bazowej89 991 PLN
Cena wersji testowej104 990 PLN

Tekst: Olga Sawska, fot. Paweł Garbulski
Wszelkie kopiowanie i rozpowszechnianie bez zgody redakcji cartesting.pl zabronione.