Skoda Fabia Monte Carlo z pewnością nie będzie kojarzona z „dziadkowym” autem. Wygląd auta nieskromnie wskazuje na jego sportowy charakter, jak to wygląda w rzeczywistości przekonamy się w czasie testu.

Stylistyka

Fabia w wersji Monte Carlo otrzymała kilka elementów odróżniających ją od podstawowej wersji. Są to między innymi: czarne elementy nadwozia – dach, obudowy lusterek, listwa osłony chłodnicy, spojlery, listwy boczne, szyby osłonowe reflektorów przednich oraz szesnastocalowe felgi ze stopu lekkiego. W Fabii ponadto obniżono przedni zderzak oraz dodano imitację dyfuzora w tylnym zderzaku. Są to elementy, które ewidentnie powodują, że Skoda nabrała bardziej sportowego wyglądu, co może świadczyć, że producent chce odmłodzić klientów kupujących Fabię. Z pewnością wersji Monte Carlo nie da się pomylić z typową Fabią, chociażby przez gamę kolorystyczną nadwozia zarezerwowaną dla tego modelu czy czarne dodatki.

Wnętrze

W Fabii Monte Carlo w stylistyce nadwozia dużo się dzieje, co za tym idzie, jesteśmy przekonani, że podobnie będzie wewnątrz auta – i tu duże rozczarowanie. Wnętrze auta zostało praktycznie niezmienione. Dodano jedynie czarną podsufitkę, metalowe nakładki na pedały oraz listwy progowe, zastosowano również bardziej wyprofilowane „sportowe” siedzenia. Oglądając auto z zewnątrz oczekujemy czegoś więcej, jesteśmy rozochoceni i żądni większej ilości wrażeń i doznań wizualnych a tu kubeł zimnej wody na ochłodzenie, jeżeli myślimy o wnętrzu auta. Zastosowane siedzenia są wygodne, trzymanie boczne dobrze spełnia swoją funkcję w czasie pokonywania szybszych zakrętów. Miejsca zarówno dla kierowcy jak i pasażera jest wystarczająco. Tylna kanapa została ewidentnie przewidziana dla dwóch osób, o czym mogą świadczyć wyprofilowania, ewentualnie plus dziecko. Wybierając się na wakacje z rodziną z pewnością zabierzemy wszystkie niezbędne bagaże, a to za sprawą bagażnika o pojemności 315 litrów, który ma regularne kształty, minusem może być wysoki próg załadunku.

W wyposażeniu Skody znajdziemy tzw. mały pakiet skórzany, czyli kierownicę obszytą skórą podobnie jak lewarek dźwigni zmiany biegów i hamulca ręcznego. Materiały wykorzystane do wykończenia wnętrza Skody są nienajgorszej jakość, a co najważniejsze są dobrze spasowane i nie przypominają o sobie nawet przy podróżowaniu po mocno dziurawych drogach. Kokpit centralny to głównie dwa wyświetlacze. Jeden od sterowania automatyczną klimatyzacją (tylko jednostrefowa), drugi to wyświetlacz radia mp3. Obsługa wszelakich przełączników, pokręteł i guzików jest intuicyjna. Nawet osoba po raz pierwszy mająca styczność z tą marką nie będzie czułą się tu zagubiona.

Silnik i właściwości jezdne

Silnik testowanej Fabii Monte Carlo to najmocniejsza dostępna jednostka o pojemności 1.6 litra, która generuje moc 105KM – oczywiście silnik Diesla TDI oraz moment na poziomie 250Nm. Jest to jednostka napędowa z wtryskiem paliwa typu Common Rail, która zastąpiła wysłużona już jednostkę 1.9 litra z pompowtryskiwaczami. W gamie modelu dostępne są trzy silniki dwa benzynowe o pojemności 1.2 i 1.4 o mocach 85-105KM oraz Diesel 1.6 o mocy 90 lub 105KM. Osiągi może nie są tak sportowe jak design Fabii, ale trzeba przyznać, że osiągnięto idealny kompromis pomiędzy dynamiką a zużyciem paliwa. Jednostka jest dość elastyczna, świetnie współpracuje z pięciobiegową manualną skrzynią biegów. Nawet przy większych prędkościach silnik nie „wyje”, co ma istotne znaczenie przy dłuższych podróżach. Spalanie co prawda odbiega od danych podanych przez producenta ale i tak nie jest źle. Bez większych zmagań można osiągnąć spalanie poniżej pięciu litrów na sto kilometrów w trasie czy odrobinę powyżej sześciu w mieście. Skrzynia biegów pracuje precyzyjnie, nie ma problemów z wybraniem konkretnego biegu. Zawieszenie Fabii Monte Carlo jest utwardzone w porównaniu do seryjnego modelu, co sprawia, że idealnie trzyma się drogi, również w czasie pokonywania ostrych zakrętów. Oczywiście nie jest to typowe sportowe zawieszenie, także możemy być bezpieczni o swoje kręgosłupy.

Podsumowanie

Skoda Fabia Monte Carlo do dobra alternatywa dla ludzi szukających czegoś innego, chcących w pewnym stopniu wyróżnić się wśród typowych aut. Dodatkowym plusem jest fakt, iż auto wygląda sportowo, zadziornie i drapieżnie a spalanie pozostaje jak w typowym miejskim małym Dieslu. Także osoby szukające auta o świetnym wyglądzie a zarazem nie chcących wydawać dużo pieniędzy na paliwo, jak to często bywa w sportowych autach z pewnością zainteresują się Skodą Fabią w wersji Monte Carlo.

Skoda Fabia MONTE-CARLO 1.6 TDI – Dane techniczne
Silnik1.6 (1598)
Rodzaj paliwa diesel
Moc [KM / przy obr/min]105/4200
Max.mom. obr. [Nm/obr./min] 250/1500-2000
Skrzynia biegów / ilość biegów manualna / 5
Max.prędkość [km/h] 188
Przyspieszenie od 0-100km/h [s] 10,9
Spalanie podczas Testu:
Tryb miejski[l] 6,1
Trasa[l] 4,6
Cykl mieszany[l] 5,1
Wymiary:
Długość [mm] 4000
Szerokość [mm] 1642
Wysokość [mm] 1498
Rozstaw osi [mm] 2450
Typ nadwozia hatchback
Ilość miejsc siedzących 5
Pojemność bagażnika [l] 315
Masa własna [kg] 1144
Cena wersji bazowej66 200 PLN
Cena wersji testowej77 400 PLN

Tekst: Daniel Duda, fot. Tomasz Nawracała
Wszelkie kopiowanie i rozpowszechnianie bez zgody redakcji cartesting.pl zabronione.