Niedawno na łamach naszego portalu mogliśmy dzielić się z Państwem wrażeniami z jazdy Skodą Fabią RS. Dziś zasiadamy również do skody RS, ale ta od niepozornej poprzedniczki różni się diametralnie. Czym? już odpowiadamy, niestety tylko wyglądem. Na pierwszy rzut oka można stwierdzić iż auto teleportowało się niczym z rajdu Monte Carlo. A to wszystko z powodu oklejenia barwami rajdowych wersji S2000.

Dzisiejszy test za sprawą tego iż testowaliśmy już model RS , który ma niemal identyczne wyposażenie, ten sam silnik, zawieszenie itd. Poświęcimy w dużej mierze temu by przybliżyć Państwu historię Motosportu Skody , która ma ponad 100 letnią tradycję. W dalszej części przedstawimy naszą testową RS nie w świetle lecz w blasku księżyca.

Wszystko zaczęło się…

Dwóch braci Vaclav Laurin i Vaclav Klement założyciele Skody w 1901 roku rozpoczęli piękna historię ,w której główną myślą było i jest do dnia dzisiejszego dążenie przed siebie, stawianie czoła największym przeszkodom , a wszystko to by Skoda triumfowała na podium.
Historia wyścigów , w których uczestniczyła Skoda przedstawia się od roku 1904-5.Zaczęło się od motocykli , które robiły furorę, tak jak w wyścigu motocyklowym Coupe International we Francji , gdzie został pobity rekord okrążenia a Vaclav Vondrich zasiadający właśnie na Skodzie został okrzyknięty niekwestionowanym zwycięzcą rajdu w 1905 r.

Po kilku latach firma nabiera rozmachu i postanawia produkować znacznie stabilniejsze pojazdy – samochody.
I tak od 1908 roku kiedy to po raz pierwszy na rajdowe bezdroża wyjechał samochód o symbolach L&K FC zaczęła się historia wyścigowych aut pod znaku Skoda.
Niestety czas II wojny światowej zaniechał na parę lat produkcję Skody. Fabryka została prawie doszczętnie zniszczona i okradziona.

Czasy powojenne dla Motosportu Skody to pasmo zwycięstw. Model Sport typ 966 o poj.1221ccm i mocy max.50 KM został w 1949 wystawiony w wyścigu Le Mans gdzie przez bardzo długi czas utrzymywał się na prowadzeniu w swojej klasie. W 1957 powstaje atrakcyjna rajdówka z włókna szklanego oznaczona symbolami 1100 OHC. Pod maską rzędówka z dwoma gaźnikami co pozwalało na rozpędzenie auta do 210km/h. Sezon 1958 to pasmo zwycięstw Skody.

Po niemal dziesięcioleciu prac nad nowym autem z taśm produkcyjnych zjeżdża Skoda 1000 MB , która cieszyła się zwycięstwami w roku 1970, podczas Europejskich Mistrzostw Samochodów Turystycznych organizowanych przez FIA.W grudniu 1969r. Czechosłowacką fabrykę nawiedza niszczycielski pożar.
Skoda szybko podnosi się na nogi i w następnym roku wypuszcza na rynek Skodę 100/110. Skoda ta była również bazowym modelem pod prototypy takie jak Skoda 110 Super Sport.

Lata 70 i 80 to czasy przede wszystkim bezkompromisowej Skody 130 RS.
Posiadała wzmocnioną konstrukcje tylno silnikową modelu 110R, nie które części zostały wykonane z laminatu dla zmniejszenia masy. Skoda w roku 77 uzyskała homologację rajdową FIA. Skoda dzięki temu wystawia trzy auta w rajdzie Monte Carlo, z czego dwie maszyny dyskwalifikują rywali i zdobywają dwa pierwsze miejsca w swojej klasie. Rok później Skoda wygrywa rajd Acropolis. W 1980r. Skoda odnosi pasmo sukcesów i zdobywa tytuł wicemistrza, a rok później mistrza Europy na torach w kategorii zespołowej.

Następne lata to sukcesy team-ów ścigających się Skodami Favorit. Są to sukcesy między innymi teamu Triner – Klima, który zwyciężył w 1994r w swojej klasie w rajdzie Wielkiej Brytanii. Drugim teamem odnoszącym ogromne sukcesy byli Sibera – Gross , którzy wygrali rajd Monte Carlo w swojej klasie , a później końcową klasyfikacji Mistrzostw Świata.

Czasy współczesne…

Lata 2000-2005 to lata światłości Octavii WRC. Auto te usytuowało się na miejscach blisko podium, jednakże nie odnosiło spektakularnych sukcesów. W 2005 roku zasłużoną Octavię zastępuje nowy model zbudowany na podstawie wersji RS – Fabia WRC.
Po krótkim czasie zaniechano prace nad modelem Fabia WRC kosztem…

Skoda Fabia Super 2000

Rajdowa Skoda S2000 to Szatan, który generuje moc 260 KM, posiada sekwencyjną skrzynie biegów z sześcioma przełożeniami oraz mechaniczne dyferencjały. Debiut rajdowej Skody S2000 nastąpił w 2008r na imprezie sportowej – w rajdzie Barum Zlin. Następnie pojazd uczestniczył w Rajdzie Monte Carlo w styczniu 2009 roku. Od tego czasu Skoda wzbudza respekt przeciwników i podziw kibiców. Nie będziemy opisywać wszystkich sukcesów załóg fabrycznych zasiadających za sterami S-y. Niema chyba miesiąca by Skody nie triumfowały na podiach rajdowych całego świata. Szkoda tylko , że Polski projekt Škoda Castrol BP Rally Team , w którym uczestniczył Leszek Kuzaj zakończył się tak szybko.

Skoda w blasku księżyca

Wielokrotnie pisaliśmy już o stylistyce Fabii II. Nasza testowa S2000 jest nieco inna i różni się od bazowego modelu. Zadziorności oraz charakteru dodaje wyśmienita okleina barwami rajdowymi. Dodatkowo biały dach tworzy ciekawy układ kontrastowy z zielonym lakierem oraz wspomnianą przed chwilą okleiną. Twarde, sportowe 17 calowe białe felgi przemawiają same za siebie, przeniosą nadaną moc w potężną prędkość. Potężny wlot powietrza, tylne dyfuzory, podwójny lśniący wydech i wszystko to podsumowane magicznym emblematem RS na przednim grillu sprawia, że z miastowej Skodzinki, Fabia wyrasta stylistycznie na super rajdowe auto.

W środku mamy kubełkowe siedzenia z emblematami vRS, dobrze spełniające swoje zadanie wygodne, a zarazem dobrze trzymające na zakrętach. Kierownica ze znaczkiem RS, nakładki na pedały ze stali nierdzewnej to dodatki , które oferuje wersja rs. Skrzynia automatyczna DSG, klimatyzacja automatyczna (Climatronic) z funkcją chłodzenia schowka, wyświetlacz Maxi-DOT. W sposób czytelny wyświetlający wszystkie najważniejsze informacje, radio Swing z CD/MP3 z AUX IN z dodatkowymi czterema głośnikami z tyłu to główne walory komfortowe naszej testowej Skody. Co do bezpieczeństwa Fabia RS oferuje w standardzie system bezpieczeństwa ESP Plus (ESP z ABS, MSR, ASR, EDS, HBA, ) z XDS, HHC i TPM, poduszka powietrzna dla kierowcy i pasażera , a także kurtyny powietrzne.

Pod maską znajdziemy nowoczesny silnik 1.4 TSI. Generuje on, aż 180 koni mechanicznych i 250 Nm w zakresie od 2000 do 4500 obr/min. Dzięki temu Skoda żwawo rozpędza się właściwie w każdym zakresie obrotów. Wszystko to za sprawą podwójnie doładowanego silnika. Zastosowanie sprężarki mechanicznej oraz turbosprężarki, mocno wysila małe serduszko RS-a. Ciśnienie doładowania wynosi 2.5 bara, a na biegu jałowym 1,8 bara przy stopniu sprężania 10.Kolejną wspaniałą sprawą jest 7-o biegowa skrzynia DSG (Direct Shift Gearbox). Posiada dwa sprzęgła – jedno dla biegów parzystych, drugie dla nieparzystych. Przekładnia pozwala na wstępny wybór biegów, czyli preselekcję. W dowolnej chwili mogą być wybrane dwa biegi – ten, który akurat służy do przekazywania napędu oraz ten, który za chwilę go zastąpi. Zmiana odbywa się błyskawicznie – odłącza się jedno i załącza drugie sprzęgło. Zmiana biegu na wyższy trwa kilka milisekund. Dla porównania, w najszybszych przekładniach z jednym sprzęgłem ten czas wynosi 60-80 milisekund. Może pracować w trybie automatycznym (komfort i sport) oraz w trybie sekwencyjnym. RS jest obniżony o półtorej centymetra i bardzo utwardzony. Daje to poczucie stabilności w zakrętach, mimo to wyczuwalna jest lekka tendencja do nadsterowności. Zauważamy także, że nie da się powyłączać wszystkich systemów kontrolujących naszą jazdę.

Nasza testowa Skoda została wyceniona na 73 350 zł. Naszym zdaniem RS S2000 jest w 100% wart takiego wydatku. Wygląd, olbrzymia generowana moc, doskonała przyczepność i historia wiążąca się z znaczkiem RS oraz z całą tradycją motosportu Skody, to wszystko dostaniemy kiedy odbierzemy kluczyki do naszej nowej Skody RS. To auto nie jest autem rodzinnym, nie jest również przeznaczone do długich podróży, można byłoby rzec to auto samo wybiera właściciela. W tym aucie czuje się coś magicznego, niczym Transformers dbający o swojego właściciela. A dokładnie o jego NON STOP FULL ADRENALINE…

Skoda Fabia RS S2000 1.4 TSI 180 KM DSG - Dane techniczne
Silnikbenzynowy , 1.4 TSI (1390 cm³)
Rodzaj paliwa benzyna
Moc [KW (KM) / przy obr/min]133 (180) / 6200
Max.mom. obr. [Nm/obr./min] 250 / 2000
Skrzynia biegów / ilość biegów automatyczna / 7
Max.prędkość [km/h] 226
Przyspieszenie od 0-100km/h [s] 7,3
Spalanie podczas Testu:
Tryb miejski[l] 8,9
Trasa[l] 7,2
Cykl mieszany[l] 9,5
Wymiary:
Długość [mm] 4276
Szerokość [mm] 1642
Wysokość [mm] 1494
Rozstaw osi [mm] 2464
Typ nadwozia hatchback
Ilość miejsc siedzących 5
Pojemność bagażnika [l] 480
Masa własna [kg] 1313
Cena wersji bazowej72 850PLN
Cena wersji testowej73 350 PLN

Tekst: Tomasz Nawracała, fot. Paweł Garbulski
Wszelkie kopiowanie i rozpowszechnianie bez zgody redakcji cartesting.pl zabronione.