Skoda za sprawą modelu Octavia odnotowała najlepsze wyniki sprzedaży w Polsce. Model ten skutecznie zdeklasował przeciwników. W czym tkwi jego popularność? Dzisiaj mamy okazję to sprawdzić – testujemy Skodę Octavię z silnikiem 1.8TSI w wersji Family Plus.

Stylistyka

Octavia Family Plus jak sama nazwa wskazuje ma być autem typowo rodzinnym. Spoglądając na silnik jaki zastosowano w tym modelu, jego parametry i osiągi dla mnie kłóci się to z wizją auta typowej polskiej rodziny. Bo taka z pewnością wybrałaby oszczędnego diesla. Więc, do kogo skierowana jest akurat ta wersja – zapewne dla rodziny, ale 20 plus. Młody tata, który jeszcze bardzo dobrze pamięta czasy kawalerskie, liczne szaleństwa itp. nie pogardzi mocnym benzyniakiem, który łączy w sobie dynamikę oraz przestronność i wygodę. A tak naprawdę, czym się różni wersja Family Plus od zwykłej Octavii? I tu pewne zaskoczenie – praktycznie niczym. Oczywiście znajdziemy na błotnikach oznaczenie specjalnej wersji, ponadto szesnastocalowe aluminiowe felgi oraz dodatkowe wyposażenie, ale o tym później. Stylistyka Skody Octavii jest już znana, po zmianach wprowadzonych pod koniec 2008 roku, auto odmłodniało, sylwetka stała się bardziej dynamiczna. Zmianom uległy między innymi światła przednie oraz tylne, atrapa oraz obydwa zderzaki. Dzięki tym zmianom Skoda zyskała w oczach stanowczo młodszych kierowców, którzy zaczęli zwracać na nią uwagę.

Wnętrze

Wnętrze Octavii niczym nie zaskakuje i jest maksymalnie praktyczne. Wszystko jest tam gdzie powinno być. Do takiej stylistyki wnętrza Skoda zdążyła nas już przyzwyczaić, więc na marne szukać tu jakichś ekstrawagancji czy udziwnień. Ale czy to źle? Materiały użyte do wykończenie wnętrza są niezłej jakości wszystko jest dobrze spasowane. Wszechobecną czerń i szarość przełamują elementy wykończenia w jasnych kolorach. Co istotnie wpływa na charakter samego wnętrza oraz wprowadza element urozmaicenia przełamując monotonię kolorów. Centralna konsola to głównie radio i jego wyświetlacz, poniżej znajdziemy pokrętła od klimatyzacji i sterowania nawiewów.

Jak to przystało na Octavię mamy do dyspozycji ogromny bagażnik (585 litrów), w którym nawet najbardziej wymagającym nie zabraknie miejsca na bagaże. Trzeba również wspomnieć o fakcie, że jest to najlepszy wynik w tej klasie aut. Dodatkowym plusem są regularne kształty oraz płaska podłoga, co dodatkowo wpływa na jego praktyczność i pojemność. Wnętrze auta jest przestronne, ale nie aż tak jak na to wskazuje sylwetka oraz gabaryty auta. Na przednich fotelach jest dość miejsca zarówno dla kierowcy i pasażera. Z tyłu natomiast jest już odrobinę gorzej. Wysokie osoby mogą narzekać na brak miejsca na stopy. Co dziwne zastosowano taką konstrukcję przednich foteli, która uniemożliwia wsunięcie stóp pasażerom tylnej kanapy, co negatywnie wpływa na komfort podróżowania.

Silnik i właściwości jezdne

Testowana Skoda Octavia Family Plus została wyposażona w silnik benzynowy o pojemności 1.8 litra, który generuje moc 150KM oraz moment obrotowy na poziomie 250Nm. Silnik odznacza się dużą kulturą pracy, dobrze przyspiesza nawet w dolnym zakresie obrotów. Wyprzedzanie nawet przy dużym natężeniu ruchu nie stwarza problemów i zajmuje tylko chwilę. Skoda dzięki sporemu zapasowi mocy daje przy tym duże poczucie bezpieczeństwa. Dzięki zastosowaniu manualnej sześciobiegowej skrzyni biegów możemy sprawnie się poruszać zarówno po mieście jak i w trasie, nie narażając się przy tym na duże spalanie. Dodatkowo pomaga w tym kierowcy komputer pokładowy, który sugeruje zmiany biegów. I tak zgodnie z jego zaleceniami już przy prędkości ok 70km/h mamy szósty bieg. Co prawda nie zapewni nam to dynamiki, ale istotnie wpłynie na spalanie. Zawieszenie Skody jest dobrze zestrojone. Zapewnia precyzyjne pokonywanie ostrych zakrętów, auto trzyma się drogi jak przyklejone, a jednocześnie nie możemy narzekać na komfort jazdy i wybieranie nierówności. Ciekawostką jest zastosowanie stopniowanej siły wspomagania układu kierowniczego. I tak przy podróżowaniu w mieście mamy pełne wspomaganie i praktycznie niewyczuwalny opór układu kierowniczego, natomiast pokonując ostre zakręty da się odczuć opór stawiany przez układ kierowniczy, który informuje nas „nie wykonuj ostrych ruchów”. Prowadzenie Skody dzięki temu jest precyzyjne i dostosowane do aktualnej sytuacji drogowej.

Podsumowanie

Niestety to już koniec przygody ze Skodą Octavią. W czym tkwi jej sukces? Sam nie wiem. Wiem z pewnością, że Skoda ma w sobie coś takiego, co skutecznie przyciąga. Co to takiego – na pewno nie bryła, która nie jest nowością, także nie wnętrze, które jest typowe dla Skody, może zawieszenie, a może właściwości jezdne i trakcyjne? Też nie. Więc co? Długo by można było nad tym debatować i rozmyślać a i tak na dobrą sprawę pewnie bym nic nie wymyślił odkrywczego. I tak pewnie jest z większością osób, które spróbują przygody ze Skodą Octavią. Nie wiemy, czemu ją chcemy, ale jednak chcemy. Dzisiaj może podsumowanie trochę nietypowe, ale adekwatne do testowanego auta.

Skoda Octavia 1.8 TSI Family Plus – Dane techniczne
Silnik1.8 (1798)
Rodzaj paliwa benzyna
Moc [KW (KM )/ przy obr/min]110(150)/4300
Max.mom. obr. [Nm/obr./min] 250/1500
Skrzynia biegów / ilość biegów manualna / 5
Max.prędkość [km/h] 219
Przyspieszenie od 0-100km/h [s] 8,1
Spalanie podczas Testu:
Tryb miejski[l] 9,8
Trasa[l] 6,6
Cykl mieszany[l] 7,3
Wymiary:
Długość [mm] 4569
Szerokość [mm] 1769
Wysokość [mm] 1462
Rozstaw osi [mm] 2578
Typ nadwozia liftback
Ilość miejsc siedzących 5
Pojemność bagażnika [l] 585
Masa własna [kg] 1350
Cena wersji bazowej75 900 PLN
Cena wersji testowej79 300 PLN

Tekst: Daniel Duda, fot. Tomasz Nawracała
Wszelkie kopiowanie i rozpowszechnianie bez zgody redakcji cartesting.pl zabronione.