Czeski koncern – Skoda Auto, który kilka lat temu nawiązał współpracę ze słynącym z solidności Volkswagenem nie musi już udowadniać, że jest wartym uwagi producentem. Chociaż rynek motoryzacyjny przeładowany jest świetnymi produktami, Czesi poprzez ciężką pracę, niezawodność, wysoką jakość i niską cenę stali się godnym konkurentem. Dowodem zaangażowania marki są cieszące się popularnością modele takie jak Fabia, czy Octavia. Bogata oferta, szeroka gama silników, paleta kolorów i opcji wyposażenia rozszerza grupę klientów docelowych, dzięki czemu Skoda może pochwalić się wysoką sprzedażą. Ta z kolei sugeruje nam odpowiedź, na pytanie czy auto Skody warte jest swojej ceny. Muszę przyznać, że polityka firmy godna jest podziwu.

Dziś mamy do czynienia z najmocniejszą odmianą Octavii z dieslem pod maską i nadwoziem typu kombi. Super produkt jest efektem połączenia wysokiej funkcjonalności i sportowych aspiracji. Ostateczny efekt skupia uwagę wielu miłośników motoryzacji.

Stylistyka

Testowany model wyróżnia się na polskich drogach nie tylko ze względu na mocny silnik, który jest kluczowym aspektem, ale także poprzez sportową stylizację. Octavia nadal pozostaje rodzinnym pojazdem o nadwoziu typu kombi, jednak alpejska biel lakieru wyróżnia go pośród tysięcy innych pojazdów. I w żadnym wypadku nie jest to wozidełko przedstawiciela handlowego – chociaż zapewne niejeden marzył by o RS-ie. Auto odznacza się sportowym zderzakiem wymowną osłoną chłodnicy, magnetyzującymi pięcioramiennymi felgami ze stopu metali lekkich i groźnym spojrzeniem.

Relingi dachowe potwierdzają utylitarny charakter pojazdu. Chociaż Skoda bardzo mocno nawiązuje do pierwowzoru, jej wygląd zewnętrzny odpowiada współczesnym wymogom. Jednolita, płynna i harmonijna linia boczna świetnie komponuje się z tyłem, który w żadnym wypadku nie dodaje Octavii optycznych kilogramów. Gabaryty auta, linia dachu i detale zamaskowane pośród śnieżnej kreacji podkreślają elegancje projektu. Za wygląd odpowiadają również przyciemnione szyby, reflektory halogenowe, czerwone zaciski hamulcowe i pożądane logo RS.

Wnętrze

Skoda bardzo dosłownie stawia na jakość i nie pozwala sobie na najdrobniejsze błędy. Właśnie tą precyzję wykonania czeski koncern podpatrzył u Niemców. W każdym swoim projekcie, w zwłaszcza w tak kultowym jak Octavia możemy zauważyć ogrom pracy włożony w jej tworzenie. Wnętrze Skody jest solidne, harmonijne i bardzo ergonomiczne. W projekcie użyto dobrej jakości materiałów, co znacznie wpływa na estetykę. Matową czerń urozmaicają elementy pokryte skórą, srebrne plastiki i chrom. Testowany model wyróżniają ponadto liczne emblematy z logo RS, aluminiowe pedały i nakładki na progi. Za unikatową aranżację wnętrza odpowiadają kubełkowe fotele pokryte szarą alcantarą i skórą. Regulacja foteli odbywa się w sposób manualny, co w żaden sposób nie wpływa na możliwość ustawienia dokładnej i komfortowej pozycji za kierownicą. Pomiędzy fotelami znalazło się miejsce dla praktycznego podłokietnika ze schowkiem. Na tylnej kanapie auta wystarczy miejsca dla trójki pasażerów. Wnętrze Octavii zaprojektowano tak, by niezależnie od zajmowanego miejsca, każdy z pasażerów mógł cieszyć się pełną swobodą ruchów. Wszędzie pod ręką mamy dostęp do schowków, uchwytów i kieszeni, za sprawą których, każdy z naszych przedmiotów osobistych znajdzie miejsce we wnętrzu Skody.

Deska rozdzielcza auta obfituje w nowości technologiczne. W jej centrum znajdziemy dwustrefową klimatyzację automatyczną oraz przyciski odpowiadające za dezaktywację systemu ESP, asystenta parkowania i trzystopniowy system podgrzewania foteli przednich. Znaczną część panelu centralnego zajmuje nawigacja satelitarna, którą Skoda oferuje za dopłatą niemal 7 tyś. zł. Wraz nią klient otrzymuje mapę Europy wschodniej lub zachodniej. Mankamentem urządzenia może stać się anglojęzyczny interfejs. I tu z pomocą dla użytkowników Skody, którym trudno zaznajomić się z funkcjonowaniem sprzętu przychodzi firma Navi Projekt, która oferuje m.in. wgranie polskiej wersji językowej wraz z funkcją lektora i aktualizacją mapy. Usługa umożliwia znacznie lepsze wykorzystanie potencjału nawigacji i wygodne użytkowanie. W Navi Projekt koszt usługi wynosi zaledwie 400 zł. Mobile Interface Device zawiera w sobie ponadto funkcję obsługi telefonu i systemu audio z którym współgra zestaw wysokiej jakości głośników.

W standardowym wyposażeniu testowanej Octavii znajdziemy m.in. elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, elektrycznie sterowane szyby z systemem zabezpieczającym przed przytrzaśnięciem, komputer pokładowy, system kontroli ciśnienia w oponach, czujniki parkowania, zagłówki przednie typu WOKS chroniące kręgosłup w razie kolizji i pełen pakiet poduszek powietrznych. Kierowca Skody jest ponadto wspomagany inteligentną elektroniką, do której należy m.in. system stabilizacji toru jazdy ESP z ABS , kontrolą trakcji, MSR redukujący moment obrotowy silnika, wspomaganie hamowania HBA oraz elektroniczny rozdział sił hamowania EBV z EDS, DSR i ACS.

Testowany model został bardzo bogato doposażony. Octavia otrzymała osiemnastocalowe felgi, system wspomagania ruszania pod wzniesienia, podgrzewane fotele przednie i zewnętrzne miejsca tylnej kanapy, tempomat, alarm z funkcją monitorowania wnętrza, Podgrzewane dysze spryskiwaczy szyby przedniej, Light Assistant i wiele innych pozycji umożliwiającym dowolną konfigurację zgodnie z potrzebami klienta. Wyposażenie dodatkowe podniosło cenę bazowej wersji o nieco ponad 17 tysięcy zł.

Silnik i właściwości jezdne

Pod maską testowanego kombi znalazł się turbo diesel – jednak wbrew pozorom nie jest to nieskłonna do zaskoczeń tradycyjna jednostka, a nowoczesna i bardzo mocno podkręcona 2.0 TDI o mocy 170 KM. Testowanemu kombi bliżej więc do rasowego pogromcy autostrad niż mieszczucha który grzecznie przemierza dystans z punktu A do punktu B. Octavia RS jest bez wątpienia produktem elektryzującym. Dynamika, którą oferuje auto za sprawą swojego potencjału sprawia, że nie chcemy się zatrzymać. Auto bardzo żwawo reaguje na pedał gazu prosząc wręcz o więcej. Kierowca również skłonny jest do bicia kolejnych rekordów. Skoda inspiruje i pobudza, ale wszelkie szaleństwa i błędy korygowane są przez ESP i kontrolę trakcji. Prowadzenie ułatwia elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego Servotronic. Zawieszenie jest kompromisem pomiędzy komfortem a sportowymi nastawami, tak by auto spełniało się w każdej roli.

Octavia RS rozpędza się do pierwszej setki w 8,5 sek. co jest wspaniałym wynikiem, zwłaszcza, że mamy do czynienia z rodzinnym kombi. Wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się na 225 km/h. Sporym zaskoczeniem jest też spalanie. Auto daje z siebie naprawdę wiele, jednocześnie oczekując średnio około 7l. oleju napędowego na każde przejechane 100 km.

Podsumowanie

Skoda Octavia RS w nadwoziu typu kombi jest idealną propozycją dla rodziny, w której mama oczekuje komfortu i miejsca, a tata ciągle wraca wspomnieniami do młodzieńczych lat. Auto jest na tyle funkcjonalne, żeby spełnić oczekiwania bardzo szerokiej grupy zainteresowanych. Ponadto jest eleganckie, bogato wyposażone i dynamiczne. Cena wersji podstawowej wynosi 115 500 zł. To sporo, jak na kombi czeskiego pochodzenia i całkiem niewiele jeżeli chodzi o auto sportowe. Skoda jest jednak bardzo dobrą alternatywą. Zamiast kupować kombi dla żony i coupe na weekendowe szaleństwa dla siebie może lepiej zainwestować w doskonałą hybrydę?

Serdeczne podziękowania dla Firmy Navi Project za udostępnienie miejsca do sesji zdjęciowej.

Jeśli jesteście Państwo zainteresowani usługami Navi Project – powołując się na nasz portal cartesting.pl otrzymają Państwo 25 % rabatu.

Skoda Octavia RS 2.0 TDI 170 KM – Dane techniczne
Silnik2.0 TDI (1969 cm³)
Rodzaj paliwa olej napędowy
Moc [KW (KM) / przy obr/min]125 (170) / 4200
Max.mom. obr. [Nm/obr./min] 350 / 1750-2500
Skrzynia biegów / ilość biegów manualna / 6
Max.prędkość [km/h] 223
Przyspieszenie od 0-100km/h [s] 8,5
Spalanie podczas Testu:
Tryb miejski[l] 8,2
Trasa[l] 5,1
Cykl mieszany[l] 6,3
Wymiary:
Długość [mm] 4599
Szerokość [mm] 1769
Wysokość [mm] 1451
Rozstaw osi [mm] 2578
Typ nadwozia kombi
Ilość miejsc siedzących 5
Pojemność bagażnika [l] 580 / 1620
Masa własna [kg] 1445
Cena wersji bazowej115 500 PLN
Cena wersji testowej133 030 PLN

Tekst: Olga Sawska, fot. Paweł Garbulski
Wszelkie kopiowanie i rozpowszechnianie bez zgody redakcji cartesting.pl zabronione.