Koncern Skody przy współpracy z Volkswagenem czyni wielkie kroki ku doskonaleniu własnych produktów. Stały progres sprawił, że firma może pochwalić się nienaganną sprzedażą. Domeną marki jest przede wszystkim jakość i cena. W dzisiejszej recenzji przedstawimy jedną z wyjątkowych egzemplarzy Octavii. Chodzi o niemal wszechmogącego Scouta z optymalnym silnikiem turbo diesla oraz bardzo bogatym wyposażeniem.
O szczególnym charakterze prezentowanego modelu i jego wspaniałych możliwościach można przekonać się na własnej skórze – zasiadając za jego kierownicą. Tak właśnie zrobiliśmy.

Test zapewne nie odda całej naszej fascynacji, aczkolwiek postaramy się skrupulatnie opowiedzieć o jego potencjale.

Scout zasilił szeregi marki w 2006 roku. Model znacznie różni się od klasycznej wersji kombi. Tak jak jego pierwowzór posiada napęd na cztery koła, jednak pewne modernizacje sprawiły, że nabrał rodowych cech terenowych. Zapewne trudno uwierzyć, że Skoda może radzić sobie w off roadzie. Otóż może – i to całkiem nieźle. Scout w stosunku do klasyka jest nieco większy. Wzrósł również prześwit. W celu osłony auta w trudnych warunkach dołożono terenowe zderzaki i progi. Ale uwierzcie, nie ze względu na wygląd możemy uznać go za nietuzinkowego kombi. Tajemnica tkwi w specyfikacji mechanicznej i technicznej.

Stylistyka

Odkąd pamiętam, Octavia w nadwoziu kombi zawsze była atrakcyjna. Obecnie pierwotną linię zmodernizowano na miarę wymagań współczesnych klientów. Auto jest agresywne i charakterne, a przy tym wszystkim zachowuje legendarne linie. Funkcjonalność nadwozia typu kombi połączono z ciekawym wyglądem ukształtowanym przez ksenonowe reflektory, przetłoczenia oraz takie elementy jak osłona chłodnicy, relingi czy lampy halogenowe. Jakość czeskiego produktu z zewnątrz podkreśla piękny piaskowy lakier oraz intrygujące dwukolorowe felgi ze stopu metali lekkich w rozmiarze siedemnastu cali.

Prezentowana Octavia jest dzięki tym wszystkim szczegółom bardzo gustowna, praktyczna za sprawą konstrukcji nadwozia a poza tym posiada właściwości terenowe. Jest więc połączeniem wszystkich zalet jakie spełniłyby marzenia typowego trzydziestolatka i jego całej rodziny. Scout jest jednym ze zgrabniejszych kombi dostępnych obecnie na rynku motoryzacyjnym. Może nie jest hitem designerskim, ale za sprawą swoistych cech trafia w gusta wielu potencjalnych klientów.

Wnętrze

O jakości produktu segmentu C spod znaku Skody samo za siebie mówi wnętrze. Bogato wyposażone, ergonomiczne i niezwykle eleganckie zadowoli oczy nie jednego wybrednego klienta. Prezentowana Octavia spełnia wszelkie kryteria estetyczne i praktyczne. Oczywiście jest to efektem zasobności wyposażenia dodatkowego, które znacznie podwyższają wartość modelu, o którym mowa. W standardzie klient otrzymuje wyposażone we wszelkie możliwe niezbędniki.

Wnętrze testowanego Scouta jest ciemne, ozdobione sporą ilością chromowanych wstawek, dzięki czemu Skoda prezentuje się naprawdę dostojnie. Miękkie plastiki w połączeniu z wszechobecną skórą i wysokiej jakości alcantarą na fotelach są dowodem dbałości o detale i zadowolenie klienta. Elementy deski rozdzielczej zostały perfekcyjnie spasowane. Panel centralny wraz z klimatyzacją automatyczną, nawigacją satelitarną z AUX-IN i ekranem dotykowym, a także wielofunkcyjne radio systemem MDI pozwalającym podłączyć urządzenia zewnętrzne takie jak iPod znajdują się w zasięgu ręki. Za dopłatą Scout może zostać wyposażony w wart 1500 zł system audio z dwunastoma głośnikami, z których wydobywa się klarowny, miły dla ucha dźwięk. Testowany model wyposażony jest ponadto w elektrycznie sterowane okno dachowe, którego koszt wynosi 3500 zł.

Wielofunkcyjna kierownica Skody została zaprojektowana tak, aby dogodzić kierowcom spędzającym w trasie długie godziny. Już sam jej kształt i rozmiar wpływają dodatnio na komfort a dodatkowe wyposażenie w postaci systemu sterowania radiem i telefonem stają się niezastąpione.

Wygoda korzystania z auta typu kombi oraz jego funkcjonalność jest główną cechą, przemawiającą za kupnem na przykład Octavii Scout. Ta może zaoferować między innymi 605 l pojemności bagażowej, a dzięki składanej kanapie nawet 1655 l którą możemy wykorzystać na nieograniczoną liczbę sposobów, w zależności od potrzeb. Wewnątrz producent zadbał o to by pasażerowie mogli cieszyć się pełną swobodą ruchów i sporą ilością miejsca na nogi. Przednie fotele zostały wyposażone w elektryczną regulację w wielu płaszczyznach. Fotel kierowcy posiada ponadto pamięć ustawień. Zarówno siedzenia przednie, jak i zewnętrzne tylnie posiadają kilkustopniowy system podgrzewania. Przedmioty osobiste oraz każde inne potrzebne w czasie jazdy pomieści zasobny pakiet małych i dużych schowków oraz uchwyty na napoje i podłokietnik ze schowkiem.

Testowana Octavia w wyposażeniu standardowym posiada czujniki parkowania przodem i tyłem, czujnik deszczu, elektrycznie sterowane i podgrzewane oraz składane lusterka zewnętrzne, inteligentny komputer pokładowy, system Light Assistant oświetlający drogę do i z domu oraz tempomat.

Czeski producent bardzo dba o bezpieczeństwo swoich pasażerów, dlatego też Octavię wyposażył w szereg systemów wspomagających kierowcę i kontrolujących zachowania auta w różnych warunkach. Jednym z najważniejszych jest system stabilizacji toru jazdy ESP uzupełniony w ABS, ASR, MSR, HBA, EBV, EDS i DSR, które współpracując razem zapewniają maksymalne bezpieczeństwo.

Silnik i właściwości jezdne

Skoda Octavia Scout znakomicie radzi sobie w każdych warunkach. Dzięki dynamicznemu silnikowi o pojemności dwóch litrów i mocy 140 KM auto pomimo nie małych gabarytów jest bardzo zwinne i przy okazji względnie ergonomiczne. Testowana Skoda w cyklu miejskim zadowala się 8,3 l oleju napędowego przy nienależącej do oszczędnych jeździe. Taka specyfikacja pozwala na energiczne manewry i zwinne poruszanie się w korkach oraz w ruchliwych trasach. W warunkach pozamiejskich auto wykazuje zapotrzebowanie na mniej więcej 6 litrów ON/ 100 KM. Przyspieszenie do setki zajmuje 10,1 sek. Prędkość maksymalna sięga 197 km/h, co w zupełności wystarczy do płynnego poruszania się na drogach szybkiego ruchu.

Największą zaletą Scouta są jednak właściwości terenowe. Auto jest przystosowane do poruszania się po terenie, na którym zwykła osobówka poddałaby się bez walki. Bynajmniej nie jest to żadna fikcja literacka. Skoda Octavia Scout jest jedynym znanym mi kombi, które w tak spektakularny sposób pokonuje niezwykle grząskie piaski i brodzi w wodzie. Dzięki praktycznemu systemowi wspomagania ruszania pod wzniesienia HHC potrafi bez zająknięcia wjechać pod bardzo stromą i nierówną górkę a nawet zjechać z niej pod ogromnym kątem – ale to wymaga odrobiny wprawy.

Silnik Skody współpracuje z automatyczną przekładnią DSG zmieniającą biegi płynnie i niemal natychmiastowo, dzięki czemu owa zmiana jest w zasadzie niezauważalna. Nowoczesna technologia jest nie tylko komfortowa, ale i szybsza od kierowcy. Zapewnia lepsze osiągi i zmniejsza zużycie paliwa.

Podsumowanie

Testowana Skoda Octavia Scout jest przesycona elektroniką i nowoczesnymi urządzeniami. Właśnie ze względu na ten fakt jej cena nie jest mała. Za prezentowany egzemplarz – niezwykle piękny – musielibyśmy zapłacić prawie 160 tyś. zł. Na szczęście wersja podstawowa jest o wiele tańsza. Ta ze skrzynią DSG i silnikiem TDI jest wydatkiem rzędu 114 tyś. zł. Ofertę rozpoczyna natomiast Scout z silnikiem 1.8 TSI generującym moc 160 km (naprawdę wart uwagi) wycenionym przez Skodę na 104 800 zł.

Octavia w każdej postaci jest warta uwagi. Ze względu na niewygórowaną cenę i jakość a także niewymagającą ogromnych wkładów finansowych eksploatację. Posiada wszystkie, najistotniejsze w dzisiejszym świecie zalety.

Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 4×4 DSG - Dane techniczne
Silnik2.0 TDI (1968 cm3)
Rodzaj paliwa olej napędowy
Moc [KW (KM) / przy obr/min]103 (140) / 4000
Max.mom. obr. [Nm/obr./min] 320 / 1800
Skrzynia biegów / ilość biegów automatyczna DSG / 6
Max.prędkość [km/h] 197
Przyspieszenie od 0-100km/h [s] 10,1
Spalanie podczas Testu:
Tryb miejski[l] 8,3
Trasa[l] 5,8
Cykl mieszany[l] 6,8
Wymiary:
Długość [mm] 4581
Szerokość [mm] 1784
Wysokość [mm] 1533
Rozstaw osi [mm] 2578
Typ nadwozia kombi
Ilość miejsc siedzących 5
Pojemność bagażnika [l] 605
Masa własna [kg] 1635
Cena wersji bazowej121 100 PLN
Cena wersji testowej156 380 PLN

Tekst: Olga Sawska, fot. Paweł Garbulski
Wszelkie kopiowanie i rozpowszechnianie bez zgody redakcji cartesting.pl zabronione.