Skoda Superb pierwszej generacji, która ukazała się światu jesienią 2001 roku mocno ugruntowała pozycję marki na rynku motoryzacyjnym. Auto zbudowane przy współpracy z Volkswagenem uznane było za pojazd bardzo solidny i komfortowy, a do tego ekonomiczny. Jej następczyni, model zaprezentowany na targach w Genewie w 2008 roku spotkała się z kontrowersyjnymi opiniami na temat swojego wyglądu. Przyznać trzeba, że auto od samej premiery aż do dnia dzisiejszego nie ma łatwego życia. Skąd więc jej fenomen sprzedażowy? Superb, jako flagowy produkt Skody cieszy się obecnie jednymi z najwyższych wyników, jeżeli chodzi o jej zbyt na rynku.
Egzemplarz, który mamy zamiar dziś zaprezentować posiada nadwozie typu kombi oraz słynny dwulitrowy silnik diesla. Wersja kombi debiutowała we Frankfurcie nad Menem w roku 2009.

Stylistyka

Bardzo dobrze znana wszystkim poprzedniczka była autem docenionym zważywszy na komfort, jakość i niewygórowaną cenę, jednak ze względu na wygląd pod koniec okresu produkcji uznano ją za niezbyt wyraźną. Standardowe, bardzo łagodne linie nadwozia po prostu po siedmiu latach wyszły z mody. Nowa generacja otrzymała cechy futurystycznego pojazdu. Zadziorny design przodu wykreowany głównie przez reflektory i atrapę chłodnicy połączono z finezyjnością luksusowych limuzyn za co projektantom należy się uznanie, jednak niestety cała sylwetka nie wydaje się być szczególnie dopasowana. Z pewnością na korzyść komfortu zaniedbano proporcje nadwozia. Superb w nadwoziu typu kombi na szczęście pod względem wyglądu tyłu nawiązuje do mniejszych braci ze stajni Skody. Trend stylistyczny, o którym mowa utrzymuje się od wielu lat i poprzez trafne modyfikacje staje się coraz bardziej atrakcyjny. Zupełnie inaczej jest w przypadku liftbacka, ale o tym nie dzisiaj. Flagowa Skoda najlepiej prezentuje się w czarnej bądź grafitowej, nieco tajemniczej i eleganckiej kreacji. Tą, którą dano nam do testów pokrywa blady błękit, momentami przypominającymi srebrny metalik. Nie jest to najlepsza kreacja dla auta uznanego za topowe, ale to oczywiście tylko i wyłącznie kwestia gustu. Ważne, że pod tym względem producent daje nam całkiem duży wybór. Uroku z pewnością dodają chromowane elementy dekoracyjne urozmaicające grill i linię boczną. Na dachu auta umieszczono praktyczne relingi, które dodatkowo wpływają na poprawę sylwetki. Konstrukcja opiera się na osiemnastocalowych felgach ze stopu metali lekkich.

Wnętrze

Domeną Superba od dziesięciu lat jest ogromna przestrzeń i wysoki komfort. Obie te cechy sprawiają, że sytuacji awaryjnej auto z powodzeniem może stać się co najmniej dwugwiazdkowym hotelem na kołach. Imponująca aranżacja wnętrza i bezkonkurencyjna ergonomia są kartą przetargową Skody. Wnętrze auta, ze względu na swoje walory zachęca do długich podróży, które u konkurentów byłyby niekoniecznie miłym przeżyciem. Skoda stawia na wygodę, dlatego też wnętrze Superba zostało maksymalnie dostosowane do potrzeb osób spędzających większość czasu w dalekich trasach. Fotele przedniego rzędu zaspakajają wymagania kierowcy i pasażera ze względu na ilość miejsca, wszechstronną, elektryczną regulację wraz z pamięcią trzech indywidualnych konfiguracji, trzymanie boczne i dopasowany profil. Oczywiście posiadacz Superba najlepiej czuł się będzie na tylnej kanapie, która zapewnia wprawiającą w oszołomienie swobodę ruchów i bezkonkurencyjną ilość miejsca. Oczywiście nie możemy tutaj liczyć na stabilną pozycję podczas jazdy, zwłaszcza jeżeli unikami zapinania pasów bezpieczeństwa, jednak poza tym szczegółem przyznać trzeba, że niemal każdy element kokpitu Skody dostosowany jest do potrzeb osoby zasiadającej na najbardziej prestiżowym, tylnym miejscu.

Do dyspozycji mamy miedzy innymi szeroki podłokietnik, znaczną liczbę schowków zapalniczkę oraz ekran wyświetlający temperaturę wnętrza i godzinę. W bogatszych wersjach modelu można spotkać między innymi podgrzewane, tylne fotele . Na uwagę zasługuje tutaj przede wszystkim 603 litrowy, pojemny bagażnik o płaskiej powierzchni pozwalający na pełne wykorzystanie jego potencjału. Zupełnie nieuciążliwy montaż bagażu mniejszych gabarytów jest możliwy dzięki siatce mocującej.
W standardowym wyposażeniu Superba w wersji Ambition znajdziemy m. in. biksenonowe reflektory z wycieraczkami, światła przeciwmgłowe z funkcją Corner doświetlającą zakręty, czujnik deszczu, dwustrefową klimatyzację automatyczną z funkcją chłodzenia schowków, niezastąpiony przy tak znacznych gabarytach czujnik parkowania tyłem, system light assistant, elektryczne wspomaganie otwierania klapy bagażnika Soft –Touch, tempomat, zadowalający system audio oraz wizytówkę modelu Superb – parasol umieszczony w schowku drzwi tylnych.
Auto w każdych warunkach wspomagane jest przez inteligentny, rozbudowany system stabilizacji toru jazdy ESP wraz z elektronicznym rozdziałem siły hamowania, kontrolą trakcji, asystentem hamowania i wieloma innymi podzespołami.

Aranżacja deski rozdzielczej została bardzo dobrze przemyślana. Superb puntuje pod względem ergonomii. W panelu centralnym umieszczono ciekłokrystaliczny, kolorowy wyświetlacz systemu audio z funkcją obsługi dotykowej, kilka intuicyjnych przycisków i pokręteł ozdobionych aluminiowymi wstawkami oraz rozbudowany panel klimatyzacji. W tunelu środkowym wygospodarowano miejsce na napoje oraz kilka dosyć istotnych przycisków odpowiadających m.in. za wyłącznie kontroli trakcji. Kierownicę obszyto miękką skórą i wyposażono w przyciski sterujące radiem i telefonem. W usportowionych i ozdobionych chromem tubach znalazły się wskaźniki prędkości i obrotów. Pomiędzy nimi wygospodarowano miejsce dla komputera pokładowego stanowiącego centrum informacji o pojeździe.

Silnik i właściwości jezdne

Pod maską testowanego egzemplarza znalazła się powszechnie znana i ceniona ze względu na oszczędność i umiarkowanie dobre możliwości jednostka diesla o pojemności dwóch litrów wspomagana przez turbosprężarkę. Silnik generuje moc 140 KM, których pełne wykorzystanie ma miejsce przy 4200 obr/min. Auto osiąga pierwszą setkę po upływie nieco ponad 10 sekund. Wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się na 205 km/h. Biorąc pod uwagę masę auta i jego gabaryty, a także ze względu na ową specyfikację auto z powodzeniem może zostać uznane za spełniające wymagania większości klientów, a nawet skore do wyzwań. Silnik testowanego Superba współpracuje z sześciobiegową skrzynią mechaniczną cieszącą się płynną pracą. Zawieszenie Skody to kwestia kompromisu między wygodnym podróżowaniem a stabilnością na drodze. W tym przypadku udało się wypracować zadowalające rozwiązanie, za sprawą którego udało się połączyć oba cele. Auto nie jest nazbyt sztywne, skutecznie tłumi nierówności i związane z nimi nieprzyjemne odgłosy .
Pozostaje jeszcze kwestia zapotrzebowania na olej napędowy. Superb w cyklu miejskim na pewno nie jest liderem w dziedzinie oszczędności. Spalanie na poziomie 8,9 l ON może nie szokuje, jednak nie należy do najniższych. Ogromnym sukcesem pod tym względem jest jazda w trasie i spalanie na poziomie poniżej 6 l./100 km (przy odpowiedniej temperaturze silnika).

Podsumowanie

Skoda Superb budzi zainteresowanie potencjalnych kupców ze względu na zasobną przestrzeń pasażerską, oraz walory takie jak komfort i ergonomia. Większość tych cech posiadają również rywale topowej Czeszki, jednak tylko ona sprzedawana jest w cenie 83 900 z 1,4 l silnikiem benzynowym. Za testowanego diesla trzeba zapłacić nieco ponad 133 tysiące złotych. Zakup prezentowanego auta wiąże się ze sporymi oszczędnościami, a także z rezygnacją z takich cech jak zachwycająca uroda i prestiż. Superb zasłużył jednak na uznanie ze strony konsumentów, co potwierdzają wyniki sprzedaży.

Skoda Superb Kombi Ambition 2.0 TDI 140 KM - Dane techniczne
Silnik2.0 (1968 cm3)
Rodzaj paliwa olej napędowy
Moc [KW (KM) / przy obr/min]103 (140) / 4200
Max.mom. obr. [Nm/obr./min] 320 / 1750-2500
Skrzynia biegów / ilość biegów manualna / 6
Max.prędkość [km/h] 205
Przyspieszenie od 0-100km/h [s] 10,3
Spalanie podczas Testu:
Tryb miejski[l] 8,9
Trasa[l] 6,0
Cykl mieszany[l] 7,2
Wymiary:
Długość [mm] 4838
Szerokość [mm] 1807
Wysokość [mm] 1447
Rozstaw osi [mm] 2761
Typ nadwozia kombi
Ilość miejsc siedzących 5
Pojemność bagażnika [l] 633
Masa własna [kg] 1494
Cena wersji bazowej83 900 PLN
Cena wersji testowej133 460 PLN

Tekst: Olga Sawska, fot. Paweł Garbulski
Wszelkie kopiowanie i rozpowszechnianie bez zgody redakcji cartesting.pl zabronione.