Koncern znakujący swoje produkty konstelacją sześciu chromowanych gwiazd zamkniętych w elipsie uznany jest za legendę japońskiej motoryzacji, pomimo faktu, że jego działalność jest znacznie krótsza od rodzimej konkurencji. Historia Subaru sięga I Wojny Światowej, w której to marka, wówczas jeszcze jako Nakajima Aircraft Company brała czynny udział w tworzeniu japońskiej technologii lotniczej. Kolejne lata przyniosły przymusowe transformacje. W latach sześćdziesiątych głównymi gałęziami przemysłu Fuji Heavy Industries powstałej na „gruzach” firmy macierzystej była produkcja maszyn roboczych, sprzętu budowlanego i gospodarstwa domowego. Koncern zaczął również stawiać pierwsze kroki w branży motoryzacyjnej. Po kilku prototypach na rynku pojawił się Subaru 360, mały samochód, który zmotoryzował Japonię. Kolejne lata owocowały rozwojem technologii.

Bogate doświadczenie marki przyczyniło się do stworzenia najpopularniejszego modelu firmy Subaru. W 1992 roku zadebiutowała pierwsza Impreza – samochód, który przez kolejne lata dzięki swoim właściwościom jezdnym, konstrukcji i umiejętnościom zasiadającego za kierownicą Colina McRae triumfował na wielu rajdach. Sportowa Impreza WRX przyniosła koncernowi wielką sławę i kolosalne zyski. W 2007 roku producent zdecydował się na radykalne zmiany. Flagowy model zerwał z wizerunkiem agresywnego szaleńca, co wywołało wiele kontrowersji. Wkrótce potem, na Salonie Samochodowym w Nowym Jorku w 2009 roku miała miejsce premiera modelu Legacy i jego terenowej odmiany, zwanej Outbackiem. Oba samochody prezentują zupełnie odmienny charakter, właściwości i styl od tego, do czego przyzwyczaiła nas Impreza – zwłaszcza jeżeli pod maską znajduje się silnik diesla. Dzisiaj sprawdzimy czy pięciodrzwiowe kombi poradzi sobie z ciążącą na nim odpowiedzialnością noszenia miana Subaru.

Stylistyka

Subaru Outback jest nietypowym kombi, którego stworzono na bazie modelu Legacy. Od pierwowzoru auto różni się m.in. wyższym prześwitem, większym skokiem zawieszenia i osłonami podwozia. Outback ma charakter crossovera, w związku z czym posiada właściwości umożliwiające mu poruszanie się w lekkim terenie. Nowoczesny wygląd zewnętrzny auta bez wątpienia może przypaść do gustu. Subaru jest proporcjonalne i estetyczne. Myślą przewodnią japońskiego koncernu jest sportowe zacięcie. W testowanym przypadku wizjonerzy wykorzystali zamysł w stopniu minimalnym. Ideę kontynuują niedyskretne przetłoczenia na masce i intrygujący wlot powietrza. Dopełnieniem są agresywnie wystylizowane reflektory przednie, chromowany grill i dość masywny zderzak z wbudowanymi halogenami.

Subaru bardzo solidnie zadbało o wzornictwo. Outback ozdobiony jest połaciami chromu, które pokrywają m.in. lusterka zewnętrzne oraz otaczają szyby. Z tyłu uwagę przyciąga przede wszystkim geometryczny zderzak i oryginalne reflektory. Klapę bagażnika urozmaica dyskretny spoiler. Na dachu, jak przystało na auto segmentu D znalazły się funkcjonalne relingi. Dobre wrażenie potęgują eleganckie felgi aluminiowe.

Wnętrze

We wnętrzu Outbacka zastaniemy znakomity ład i harmonię. Dokładnie przemyślana aranżacja kokpitu przekłada się na wysoką ergonomię. Elementy deski rozdzielczej są bardzo dobrze spasowane, jedynym mankamentem w tej kwestii mogą być plastiki – nie można przyczepić się jakości, ale twardość materiału może mocno razić. Znaczną część panelu centralnego zajmuje kolorowy wyświetlacz nawigacji satelitarnej. Nieco niżej umieszczono panel klimatyzacji oraz system sterowania systemem audio, który jak przystało na auto wysokiej klasy jest możliwy również z poziomu koła kierownicy. Co do najważniejszego elementu wnętrza – kierownicy, trzeba przyznać, że dzięki swoim gabarytom i samemu projektowi umożliwia wygodne i bezpieczne manewrowanie.

Tuż za nią znalazły się eleganckie, uwydatnione chromem czytelne wskaźniki prędkości i obrotów. Pomiędzy nimi wygospodarowano odrobinę miejsca dla komputera pokładowego. Obsługa instrumentów kokpitu jest intuicyjnie prosta. Wysoka funkcjonalność Subaru idzie w parze z estetyką. Finezyjna deska rozdzielcza, ozdobne, srebrne wstawki oraz miękka skóra pokrywająca fotele, dźwignię zmiany biegów i kierownicę stanowią istotny atut dla potencjalnego klienta. Jednak sam wygląd to za mało. Subaru w wersji Comfort Navi oferuje oprócz wyżej wymienionych systemów również elektroniczny tempomat sterowany z koła kierownicy, elektrycznie sterowane okno dachowe, elektryczną regulację fotela kierowcy z funkcją zapamiętywania ustawień, kamerę cofania, 17-calowe obręcze aluminiowe, podgrzewane fotele przednie, system audio z możliwością odczytu formatów MP3 i WMA, system głośnomówiący oparty na technologii Bluetooth, system klucza elektronicznego Keyless Access z przyciskiem elektronicznego systemu Start/Stop, wycieraczki przedniej szyby z czujnikiem deszczu oraz system mocowania fotelika dziecięcego Isofix.

Wyposażenie testowanego Subaru jest zachwycająco bogate, co znacznie wpływa na funkcjonalność i komfort auta. Zaletą wnętrza testowanego modelu jest ogromna przestrzeń pasażerska. Auto ze względu na swoją konstrukcję i aranżację kokpitu umożliwia bardzo wygodne podróżowanie nawet z kompletem pasażerów. Problemu nie będzie stanowił również ich bagaż oraz przedmioty osobiste. Te mniejsze znajdą swoje miejsce w wielu schowkach w przedziale pasażerskim, z kolei przedmioty większych gabarytów pomieści 526 l. bagażnik.

Silnik i właściwości jezdne

Outback nie jest autem sportowym. Jego zadaniem jest sprawdzanie się w warunkach innych niż suchy asfalt. Przyznać trzeba, że crossover całkiem dobrze radzi sobie w terenie, niezbyt grząskim błocie, piasku i w deszczu. Wszystko dzięki bogatej gamie systemów wspomagających. Na co dzień istotnym elementem jest system kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy (VDCS). Znajdujący się pod maską dwulitrowy silnik typu Boxer, napędzany olejem napędowym współpracuje z sześciobiegową skrzynią manualną. Moc jednostki przekazywana jest na stały napęd wszystkich kół Symmetrical AWD, który jest przede wszystkim odpowiedzialny za możliwości terenowe. Napęd wspomagany jest innymi innowacyjnymi technologiami, do których należy między innymi system samopoziomowania nadwozia oraz Hill Holder zapobiegający staczaniu się auta ze wzniesienia.

Dwulitrowy turbo diesel generuje moc 150 KM. Chociaż silnik jest zupełnie inny od topowego benzyniaka z WRX’a jego możliwości są nadzwyczaj dobre. Auto rozpędza się do setki w 9,7 sek i osiąga maksymalną prędkość 195 km/h. Takie parametry umożliwiają przyjemną i pełną wrażeń eksploatacje. Japoński diesel zachowuje wysoką kulturę pracy, a przy tym jest całkiem oszczędny. W mieście spalanie oscyluje w granicach 7,8 l. Auto średnio wykazuje apetyt na 6,9 l./100 km.

Podsumowanie

Subaru poprzez zmianę własnych zamysłów i kanonów mógł złamać serca miłośnikom marki. Diesel pod maską i crossover w ofercie docierają jednak do szerszej gamy odbiorców, co przekłada się na lepszą sprzedaż. Outback nie pozostaje jednak w cieniu starej, dobrej Imprezy. Jest zupełnie inny, spełnia odmienne oczekiwania. Testowane auto to dobrze wyposażony, funkcjonalny i przestronny pojazd, którego możemy mieć już za 39 900 euro.

Subaru Outback 2.0D Comfort Navi – Dane techniczne
Silnik2.0 (1998 cm³)
Rodzaj paliwa olej napędowy
Moc [KW (KM) / przy obr/min]110 (150) / 3600
Max.mom. obr. [Nm/obr./min] 350 / 1800-2400
Skrzynia biegów / ilość biegów manualna / 6
Max.prędkość [km/h] 195
Przyspieszenie od 0-100km/h [s] 9,7
Spalanie podczas Testu:
Tryb miejski[l] 7,8
Trasa[l] 5,8
Cykl mieszany[l] 6,9
Wymiary:
Długość [mm] 4775
Szerokość [mm] 1820
Wysokość [mm] 1605
Rozstaw osi [mm] 2745
Typ nadwozia kombi
Ilość miejsc siedzących 5
Pojemność bagażnika [l] 526
Masa własna [kg] 1571
Cena wersji bazowej32,900 EUR (2.0D Trend)
Cena wersji testowej39,900 EUR

Tekst: Olga Sawska, fot. Paweł Garbulski
Wszelkie kopiowanie i rozpowszechnianie bez zgody redakcji cartesting.pl zabronione.